به گزارش «نود اقتصادی» مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: نیم‌نگاهی به آمار تجارت عراق نشان می‌دهد که این کشور جدا از تجارت هشت‌میلیارد دلاری با ایران، سطح روابط بازرگانی خود با ترکیه را به 20‌میلیارد دلار رسانده است. بنابراین افزایش 12‌میلیارد دلاری سطح تجارت با عراق چندان دور از دسترس نیست و می‌توان ظرفیت آن را ایجاد کرد؛ چراکه بازار عراق کشش پذیرش این حجم از واردات را دارد.

وی افزود: اما تحقق این امر مشروط بر آن است که بازارهای عراق به‌درستی شناسایی شوند و تولیدات صادرات‌محور ایران بر اساس آن به مرحله توزیع برسند. این تنها یک بعد ماجراست، ما باید در نظر داشته باشیم که در حوزه صادرات با چه کشورهایی رقابت می‌کنیم که در بازار عراق رقابت تنگاتنگی با ترکیه وجود دارد. با این مقدمه دو سناریو مطرح می‌شود. اول اینکه بازاری وجود ندارد. پرسش این می‌شود که چگونه می‌توان حجم صادرات به این کشور را افزایش داد؟

دانشمند گفت: در سناریو دوم بازار صادراتی وجود دارد و ظرفیت بالقوه‌ای به چشم می‌خورد که در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این بازارها را به تسخیر درآورد. پس در رابطه با عراق که سناریو دوم جریان دارد، باید به پرسش دوم پاسخ داد. به‌طور ساده می‌توان گفت که در ابتدای امر ما باید مطالعاتی انجام دهیم که چه کالاهایی می‌توانیم به این کشور بفروشیم. کالایی که باید تاثیر بسزایی هم در توسعه و افزایش ارزش‌افزوده تولید و صادرات بگذارند.

این عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: در این زمینه برای اینکه ایران بتواند گوی سبقت را در بازار عراق از سایر رقبا برباید سه عامل را باید در اولویت قرار دهد. کیفیت بالا، قیمت مناسب و تحویل کالا در موعد مقرر. سه نکته‌ای که می‌توانند شاه‌کلید تحقق تجارت 20‌میلیارد دلاری باشند.