علیرضا شجاعی معاون وزیر اسبق صنعت در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص وضعیت تجارت ایران و اروپا در 9 ماه اول امسال اظهار کرد: بررسی آمارهای 9 ماهه تجارت خارجی کشور با کشورهای اروپایی نشان می‌دهد علی رغم وعده‌های فراوانی که اروپایی‌ها که برای باز شدن کانالهای ارتباطی جدید داده بودند، صادرات ما به اروپا از لحاظ وزنی 13 درصد و از لحاظ ارزشی 19 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: واردات ما از اروپا هم 22 درصد از لحاظ وزنی و 19 درصد از لحاظ ارزشی کاهش پیدا کرده که اگر این آمارها را با هم جمع بزنیم وزن تجارت ما با اروپا 20 درصد و ارزش تجارتمان با کشورهای این قاره 19 درصد کاهش یافته است.

شجاعی گفت: این مسئله بیان مقام معظم رهبری در مورد وقت کشی اروپایی‌ها را تایید می کند و نشان می‌دهد به نوعی اروپا ایران را سر کار گذاشته است. من پیش بینی می‌کنم ما امسال به هدف گذاری که دولت در زمینه صادرات داشته نمی‌رسیم. هدف گذاری صادراتی 54.9 میلیارد دلار بوده که هدف زیاد بالایی هم نیست ولی بعید است که تا پایان سال به آن دست پیدا کنیم.
معاون وزیر اسبق صنعت گفت: اگر کاهش میعانات گازی را هم در آمار صادرات لحاظ کنیم وضعیت بدتر می‌شود. دولت با یک کار جدی و دیپلماسی تجاری باید این رویه را  اصلاح کند.
شجاعی در مورد تاثیر قیمت ارز بر صادرات بیان کرد: افزایش قیمت ارز در صورتی روی صادرات اثر می گذارد که امکان جا به جایی پول را داشته باشیم. با توجه به این مشکلات بانکی داریم و پول حاصل از صادرات به کشور باز نمی‌گردد نمی‌توانیم افزایش قیمت ارز را موثر در افزایش صادرات بدانیم. از طرف دیگر افزایش قیمت ارز در کشورهایی که مبتنی بر وارداتند تاثیری ندارند و کشوری از آن سود می برد که صادرات محور باشد.