به گزارش «نود اقتصادی» دکتر علی‌اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر و فریدونکنار در گفتگویی به شرح زیر به تحلیل بودجه 1403 پرداخت:

در حوزه زیرساخت‌های فنی و تخصصی بخش سلامت چه اعتباراتی در بودجه 1403 در نظر گرفته شده است؟ آیا رفاهیات دانشجویان علوم پزشکی نیز مدنظر قرار گرفته است؟

کل اعتبارات بخش سلامت حدود 409 همت می‌باشد که نسبت به سال گذشته 29 درصد رشد کرده است. در بودجه سال جاری 22.8 همت اعتبار تملک شامل 21.5 همت اعتبار ارزش افزوده و 7.7 همت اعتبار پیوست یک برای طرح‌های بهداشتی و عمرانی اختصاص یافته است. از سوی دیگر، در بخش دانشجویی ۳۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار برای کمک به تغذیه دانشجویی اختصاص یافته است که نسبت به سال قبل رشد حدود 66 درصد را تجربه کرده است.

اعتبارات بخش رفاه بودجه 1403 نسبت به سال قبل چه تغییراتی داشته است؟ بودجه نهادهای حمایتی مانند بهزیستی چه مقدار تغییر کرده است؟

کل اعتبارات بخش رفاهی حدود 626 همت در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته 119 همت افزایش یافته است. همچنین، اعتبارات بنیادشهبد از ۷۲ همت به۸۷ همت ( 21 درصد رشد)، اعتبارات بهزیستی از ۱۹ همت به۲۵ همت (32 درصد رشد) و اعتبارات کمیته امداد از 14.9همت به۱۸ همت (21 درصد رشد) افزایش یافته است. شایان ذکر است که تفاوت در رشد این دو نهاد به دلیل  اضافه شدن ۱۵۰ هزار معلول خیلی شدید است که قبلا یارانه نگهداری در منزل را نمی گرفتند و همچنین افزایش اعتبار کمک هزینه معلولین شدید موضوع ماده۲۷ قانون حمایت ار حقوق معلولین است.

در بخش رفاهی بودجه، برای صندوق‌ها چه میزان اعتبار تخصیص داده شده است؟ علت اتکا صندوق‌ها به بودجه عمومی دولت چیست؟

اعتبارات صندوقها از۳۳۰ همت با 22.5 درصد رشد به۴۰۵ همت افزایش یافته است. البته کل مصاررف صندوقها حدود ۵۱۳ همت است که قاعدتا باید۱۰۸ همت را از محل کسور و عوابد سرمایه گذاری بیاورند.چون قادر به تامین سهم آورده خود نیستند همواره دولت ۹۰ تا ۹۲ درصد مصارف صندوقها را  از بودجه عمومی پرداخت می کند.