به دنبال انتشار خبری درباره واردات تله‌موش در سال جاری، گمرک در دو مرحله با ارسال جوابیه به رسانه‌ها اقدام به تکذیب این خبر کرد و منکر واردات تله موش شد.

اساسا گمرک نقشی در مدیریت واردات کالاها ندارد و درباره اینکه چه کالایی وارد شود و چه کالایی وارد نشود، اختیار قانونی ندارد زیرا ثبت سفارش کالا در حوزه اختیارات وزارت صنعت است و گمرک صرفا مسئول تسهیلات اداری واردات و صادرات کشور است. از این رو اگر کالایی به کشور وارد می‌شود که به علت تولید آن در داخل، نسبت به این واردات انتقاداتی مطرح می‌شود، این انتقادات ربطی به عملکرد گمرک ندارد، بلکه وزارت صنعت مسئول است که باید ثبت سفارش کالاهای دارای مشابه تولید داخل را متوقف کند.

با این حال، گمرک در چند روز اخیر گویا برای خودشیرینی نزد دولت، اقدام به تکذیب اخبار مربوط به واردات کالاهایی چون تله موش کرده است.

به همین منظور گمرک که در چهار سال گذشته با مدیریت مسعود کرباسیان و در هفته‌های اخیر با مدیریت فرود عسگری سیاسی‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد،   با انتشار جوابیه‌ای کاملا سیاسی و غیرکارشناسی سعی کرد که رسانه های منتشر کننده این خبر را به دروغگویی متهم کند. لازم به ذکر است گمرک در اقدامی سیاسی‌کارانه، برای چند ماه آمار واردات و صادرات کشور را منتشر نکرد، چرا که واردات زیاد شده و صادرات غیرنفتی کاهش یافته بود.

 اما اصل ماجرا چیست؟ چند وقتی است که مسئولان گمرک به دستور مدیران رده بالای خود با بازی با کلمات و تحریف واقعیات سعی دارند تا به نوعی ضعفهای دولت در حوزه تجارت خارجی را لاپوشانی کنند.

 به عنوان مثال در نمونه اخیر، گمرک  واردات کالایی مانند "تله موش" را منکر شده است. منکر شدن این نوع واردات مانند این است گمرک خودش را به ندانستن زده است. زیرا  تعرفه های گمرکی، با آنچه که در افکار عمومی گفته می‌شود، تفاوتهایی وجود دارد.

 مثلا گمرک در تعرفه‌های خود، به جای واردات خودرو، اصطلاح «وسایل نقلیه، دارای موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه ای» را به کار می‌برد، اما افراد مطلع می‌دانند که مقصود از این شرح تعرفه، همان واردات خودرو است.

 در موضوع واردات تله موش هم مقصود از تعرفه موسوم به «کارت یا نوار آغشته به چسب بدون ماده سمی برای از بین بردن حشرات، جونده ها ، آفات و ....» همان تله موش است که در داروخانه‌ها به عنوان چسب موش به فروش می‌رود.

 تعرفه شماره ۳۸۰۸۹۹۱۰ مربوط به کارت یا نوار آغشته به چسب بدون ماده سمی برای از بین بردن حشرات، جونده ها ، آفات و... است که مقصود همان تله موش‌های معروف به چسب موش است.

 اما گمرک در جوابیه خود، با تحریف واقعیات مدعی شده این تعرفه مربوط به یک ماده شیمیایی خاصی بوده که احتمال دارد به عنوان چسب موش هم مورد استفاده قرار گیرد.

 با این تفاسیر و اگر قرار باشد که براساس میل مسئولان گمرک به آمار تجارت خارجی توجه کنیم می‌توانیم از این پس منکر واردات خودرو به کشور شویم، زیرا مسئولان گمرک تعرفه‌ای به نام خودرو در آمار خود ثبت نکرده‌اند!

از این رو با استناد به آمار گمرک مشاهده می‌شود در ۵ ماه اول سال جاری، اقلامی وارد کشور شده است که واردات آنها با توجه به تولید مشابه آنها در داخل کشور، شرم‌آور است.

با انتشار این ۱۰۰ قلم کالا منتظر تکذیبیه گمرک می‌مانیم: