عبدالله صوفی استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا در گفتگو با «نود اقتصادی» در واکنش به صحبتهای خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: فایناسینگ یعنی دریافت وام یا تسهیلات برای خریداری، یا سرمایه گذاری و یا رهن. وقتی آقای خزاعی بیان می‌کنند که "گرفتن فاینانس از کشور های خارجی به معنای بدهکار کردن کشور نیست" روشن نمیکنند که بدهکار دریافت وام چه بنگاه و کدام شخص می‌باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه نمایندگان بانک مرکزی در مذاکرات برای دریافت وام از بانک کره‌ای حضور داشتند و با توجه به سو  تعریف کلمه فایناس از طرف آقای خزاعی باید گمانه‌زنی کنیم که بانک مرکزی تضمین پرداخت مبلغ وام را به بانک کره ای داده است. در چنین حالتی منطق ایجاب می‌کند که به نتیجه برسیم که بنگاهها و یا افراد دریافت کننده تسهیلات غیر مستقیم از این بانک کره ای اقدام به بازی شیر یا خط کرده‌اند. اگر شیر در بیاید، ما میبریم و اگر خط در بیابد بانک مرکزی (مردم ایران ) می‌بازند، کرده اند!

این اقتصاددان عنوان کرد: سوال اینجاست که از چه طریقی بنگاه‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از خارج طرح، سرمایه گزاری های خود را فاینس کنند ( وام دریافت کنند)؟

راه پیشنهادی این است که بنگاه های متقاضی بدون ضمانت بانک مرکزی و یا ضمانت کل دولت ایران از طریق بازار های سرمایه با  فروش باند (  bond  ) وام دریافت نمایند. البته جلب سرمایه از طریق فروش باند مستلزم این است که وضعیت مالی بنگاه متقاضی از طرف موسسات اعتبار سنجی در خارج بررسی شود. تنها در صورت معتبر بودن بنگاه های متقاضی است که بانک های سرمایه گزاری خارجی حاضر خواهند شد باند های شرکت ایرانی را به فروش برسانند و وجه مورد نظر را به بنگاه متقاضی ایرانی پرداخت کنند. در این فرآیند دولت و یا بانک مرکزی ایران هیچ نقشی چه مستقیم و چه غیر مستقیم  در جلب سرمایه برای بنگاه ها را ندارد.

صوفی بیان کرد: در غیر اینصورت تضمینی نیست که بانک مرکزی ایران بماند و وام های بنگاهها. تضمین دریافت وام از طرف بانک مرکزی باعث نابودی انضباط بازار خواهد شد و نظام سرمایه داری انگلی و یا به انگلیسی crony capitalism را رواج خواهد داد. امیدوارم که این اصل اولیه نظام سرمایه داری ، یعنی فعالیتهای اقتصادی بنگاه های خصوصی بدون اتکا به دولت، در مد نظر شیفتگان نطام سرمایه داری و " بازار آزاد" بماند.