«نود اقتصادی»: آمارها نشان می‌دهد که وضعیت صادرات غیرنفتی در دولت روحانی به هیچ وجه مساعد نیست. گمرک در گزارش 4 ماهه خود اعلام کرد که صادرات غیر نفتی در 120 روز نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد تنزل پیدا کرده است! این یعنی صادرات ایران از 15 میلیارد و 311 میلیون دلار در چهار ماهه اول سال 95 به 10 میلیارد و 206 میلیون و 124 هزار دلار در 4 ماه نخست سال 96 رسیده است. کاهش 33 صادرات غیر نفتی در کنار افزایش 19 درصدی واردات شرایطی را فراهم کرده که تراز تجاری بعد از مدتی مثبت شدن در سال 95، 3.6 میلیارد دلار کسری به بار بیاورد و دوباره منفی شود.

این در حالی است که مسئولان وزارت صنعت امسال هدف صادراتی 50 میلیارد دلاری خود برای صادرات که در سال گذشته هم در نظر داشتند، مجددا تعیین کردند که به نظر می‌رسد با این شرایط دوباره نتوانند به این هدف دست پیدا کنند.

اما بررسی دقیق آمارهای گمرک نشان می‌دهد که اوضاع صادرات غیر نفتی کشور قبل از آغاز سال 96 هم مناسب نبود و روند رو به رشد صادرات غیرنفتی کشور در یک دهه گذشته دوبار متوقف شده است.

افت 15 درصدی صادرات صنعتی در سال 95

طبق آمار گمرک ارزش صادرات غیرنفتی کشور در سال 95 نسبت به سال 94 بیش از 3 درصد کاهش یافته است. ارزش صادرات صنعتی کشور هم در سال 95 نسبت به 94 بیش از 15 درصد افت کرده است. گروه سیمان، گچ و آهک با بیش از 20 درصد کاهش بیشترین سهم را در کاهش صادرات غیرنفتی سال 95 ایفا کرده‌اند. صادرات سیمان هم به تنهایی در سال 95، 40 درصد نسبت به سال 94 کاهش یافته است. این در حالی است که بیشترین صادرات سیمان در سالهای گذشته به کشورهای همسایه از جمله عراق انجام می‌شد، ولی متاسفانه با سیاستهای نامشخص دولت در حوزه صادرات غیرنفتی بازار این کشور همسایه هم از دست رفت.

رشد صادرات غیر نفتی در دولت روحانی دوبار منفی شد

جالب اینجاست در 10 سال گذشته صادرات غیرنفتی همواره در مسیر افزایش قرار داشته و تنها دوبار متوقف شده و یا در مسیر منفی شدن قرار گرفته که آن دو سال هم ( سالهای 92 و 95) در سالهای فعالیت دولت حسن روحانی بوده است.

 

مهدی غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در همین زمینه به «نود اقتصادی» گفت: در دولت نهم صادرات غیر نفتی ما 32.6 درصد و واردات 12 درصد رشد داشته و در دولت دهم صادرات 18.4 درصد و واردات منفی یک درصد رشد کرده‌اند، که این یعنی واردات در دولت دهم کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: اگر اینها را با هم جمع کنیم و یک متوسط رشد دوره بگیریم، صادرات غیر نفتی 25.3 درصد و واردات 5.3 درصد رشد کرده است. اما رشد واردات در دولت یازدهم تا پایان سال 94، 2.4 درصد و رشد صادرات منفی 8.2 بوده است. این یعنی برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی در دولت یازدهم صادرات غیر نفتی کاهش پیدا می‌کند.

غضنفری بیان کرد: هیچ گاه در سالهای قبل صادرات غیرنفتی کاهش نداشته و این شاخص بعد از انقلاب همواره افزایش داشته و نرخ افزایش آن هم همواره بیشتر از واردات بوده است.

 با این حساب باید گفت تجارت خارجی کشور در شرایطی تحویل دولت دوازدهم می‌شود که علی‌رغم گذشت نزدیک به یک سال و نیم از اجرای برجام و سفر حدودد 400 هیات خارجی به کشور، هیچ توفیقی در حوزه صادرات غیر نفتی به دست نیامده و حتی وضعیت بدتر از گذشته هم شده است. مثبت شدن تراز تجاری در سال گذشته هم که دولتمردان در ایام انتخابات به آن افتخار می‌کردند، (و حتی رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید داشت که از دوران مصدق تاکنون بی‌سابقه بوده است) ناشی از کاهش واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید (کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای) به دلیل رکود اقتصادی بوده است!