۷۰ درصد کالای قاچاق وارداتی به کشور و ۹۰ درصد تامین مالی قاچاق، از مسیر امارات بود

سید جواد حسینیان، عضو اتاق بازرگانی: وابستگی اقتصاد ایران به امارات از نوع منفی و زمین‌گیرکننده بوده؛ امارات به‌عنوان «جادهٔ خاکی» اقتصاد زیرزمینی، محل تمرکز قاچاق کالا (بیش از ۷۰ درصد فیزیک کالا) و تأمین مالی قاچاق (بیش از ۹۰ درصد) بوده است. جالب آنکه با وجود تحریم‌های شدید، فعالیت‌های مالی ایران در امارات به‌راحتی انجام می‌شود، در حالی که نمایندهٔ بانک مرکزی آمریکا در آنجا مستقر است. ۴۰ درصد حواله‌جات ارزی رسمی واردات ایران به درهم است، در حالی که امارات تولیدکنندهٔ کالا نیست و کالاها عمدتاً از چین و دیگر کشورها تأمین می‌شود؛ منطق اقتصادی ایجاب می‌کند تجارت با چین به یوان انجام شود، نه درهم. هرگونه بحث جایگزینی برای امارات، صدای ذینفعان اقتصاد زیرزمینی است؛ راه حل درست، بستن این مسیرهاست، نه یافتن جایگزین.

ویدیوها