به گزارش‌ «نود اقتصادی»، آنگونه که گزارش شده، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی با بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان نسبت به فروردین ماه، در اردیبهشت به بالای ۱۷ میلیون تومان صعود کرده است، این مساله دست‌کم سه علت عمده دارد.

 علت اول اینکه همواره، هم تعداد معاملات ملک و هم قیمت‌های مسکن در اردیبهشت ماه، ‌پس از استراحت کوتاه بازار (کسادی بازار مسکن در هفته آخر اسفند و دو هفته اول فروردین) و همچنین افزایش عمومی قیمت کالاها در بازارهای مختلف، در دومین ماه از بهار، فرصتی برای رشد معنادار می‌یابند و این مساله در آمار سال‌های گذشته نیز نمودار شده است، به گونه‌ای که اردیبهشت سال ۹۸ نیز رکورددار بیشترین رشد ماهانه معاملات (۱۲ هزار و ۱۲۸ فقره با ۲۵۴.۳ درصد رشد نسبت به فروردین ۹۸) و همچنین رکورددار بیشترین رشد ماهانه قیمت (۱۲.۵ درصد نسبت به فروردین ۹۸) بوده است واین رکوردها تا انتهای سال ۹۸ در هیچ ماهی تکرار نشد.

این مساله در تحولات بازار مسکن طی اردیبهشت سال ۹۷ نیز وجود داشته و تعداد معاملات ماهانه با ۲۷۸.۷ درصد رشد و ثبت ۱۹ هزار و ۱۰۷ فقره تا پایان سال ۹۷ بی‌نظیر باقی ماند. متوسط قیمت هر متر مربع مسکن نیز در اردیبهشت ۹۷ با ۸.۲ درصد رشد به ۵ میلیون و ۹۷۸ هزار تومان بالغ شد، اما این رکورد تورم ماهانه در ماه‌های بعدی سال ۹۷ بارها شکسته شد و در سال منتهی به اول خرداد ۹۸، ‌تورم سالانه مسکن به ۱۱۲ درصد رسید.

 تورم انتظاری دومین عامل رشد قیمت مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری است. روند شاخص‌های کلان اقتصاد ایران حاکی از نرخ تورم بالا برای سال ۹۹ است. از همین رو، چشم‌انداز افزایش نرخ تورم و به عبارتی رشد قیمت دارایی‌ها از سویی و افت ارزش پول ملی از سوی دیگر، به عنوان یک عامل موثر در مکانیسم عرضه و تقاضای بازار مسکن عمل کرده و منجر به افزایش تورم ماهانه ملک در اردیبهشت شده است.

 مساله‌ای که به احتمال زیاد در ماه‌های آتی نیز همانند سال ۹۷ تکرار خواهد شد. از تحولات بازارهای موازی ارز، سکه، بورس و پول نیز می‌توان به عنوان سومین عامل افزایش تورم ماهانه مسکن در اردیبهشت نام برد. طی دو ماهه نخست سال جاری، نرخ دلار رشد قابل توجهی داشته و از کانال ۱۴ هزار تومان به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شده است. همچنین شاخص کل در بازار سرمایه با رشد خیره‌کننده چند صد واحدی برای چند روز در هفته پایانی اردیبهشت از مرز یک میلیون واحد عبور کرد و در حال حاضر نیز همچنان در کانال ۹۰۰ هزار واحد جولان می‌دهد.

 قیمت سکه نیز در اردیبهشت ماه از کانال ۶ میلیون تومان به کانال ۷ میلیون تومان وارد شد و در این کانال استقرار یافت. در این میان، توافق بانک‌ها بر سر نرخ ۱۵ درصدی سود سپرده مزید بر علت شده و به پمپاژ پول در بازارهای سکه، بورس، ارز و مسکن دامن زده است.