به گزارش «نود اقتصادی» وحید شقاقی شهری با انتقاد از سیاستهای ارزی دولت گفت: آمارهای اخیر نشان می‌دهد که در سال گذشته تقریبا  ۲۳ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور توزیع شده است که ۱۳.۵ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی بوده است و بنده هنوز متوجه نشده‌ام که آن ۹ میلیارد دلار دیگر برای چه منظوری بوده است. البته براساس آمارها تقریبا نیمی از آن ۱۳.۵ میلیارد دلار نیز ناپدید شده است و در یک نمونه کمیک و تراژیک ،تخصیص ۳۷۰ میلیون دلار برای یک فرد بی‌سواد صورت گرفته که در قبال آن هیچ کالایی وارد کشور نشده است.
وی ادامه داد: عملا در حوزه ارز 4200 تومانی با جعبه سیاهی روبه‌ور هستیم که گزارش‌های بانک مرکزی نیز به ابهامات این موضوع می‌افزاید به عبارت دیگر هیچ گزارش شفافی در مورد این ۲۳ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی ارایه نمی‌شود.
این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به رانت ارزی توزیع شده در روند تخصیص ارز ترجیحی گفت: در حالی‌که هدف تخصیص ارز ترجیحی مقابله با افزایش قیمت کالاهای اساسی بود اما در عمل قیمت آنها بین ۴۰ تا  ۱۰۰ درصد افزایش داشت به عبارت دیگر وقتی زندگی توده مردم با مشکلات عدیده مواجه است تنها ده هزار ، از رانت ارزی این روند منتفع شده‌اند.
وی با اشاره به راهکارهای جایگزین ارز ترجیحی گفت: البته بسیاری از اقتصاددانان نسبت به عواقب این سیاست همیشه هشدار می‌دادند اما متاسفانه هیچ گوش شنوایی در دولت نبود و حالا به دنبال ارایه راهکار جایگزین در قالب کالابرگ و یارانه نقدی هستند. به باور بنده هر دو حالت به نفع مردم خواهد بود و فجایع آنها نسبت به سیاست‌های اقتصادی سال گذشته کمتر خواهد بود اما از نگاه بنده همان راه‌حل ترکیبی و میانه یعنی ارایه کالابرگ برای برخی کالاها و افزایش یارانه نقدی برای مابقی کالاها بهترین راهکار موجود است و حداقل مزیت آن حذف رانت ارزی خواهد بود.