علی دینی اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه پژوهش های بازرگانی در گفتگو با «نسیم» در خصوص حذف یارانه ثروتمندان اظهار کرد: دولتمردان می دانند که بین 30 تا 40 درصد از جامعه نباید یارانه نقدی دریافت کنند، اما حذف آن ها را انجام نمی دهند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از حذف یارانه یارانه ثروتمندان بیان کرد: مشکل اصلی در شناسایی افراد ثروتمند است زیرا نمی توان فرآیند غربال را به گونه ای انجام داد که برای کسانی که از دریافت یارانه حذف می شوند متقاعد کننده باشد.

این اقتصاددان افزود: دولت هر معیاری را که برای حذف یارانه بگیران معرفی کند با مشکلات خاص خودش رو به و می شود.

دینی با بیان اینکه "اطلاعات آماری ما بسیار ضعیف است" به نسیم گفت: ضعف شدیدی که در بانک اطلاعاتی و آماری داریم باعث می شود که نتوانیم ماتریسی از اطلاعات و آمار را داشته باشیم تا غربال یارانه بگیران را براساس آن انجام دهیم.

دینی ادامه داد: ماتریس اطلاعات آماری یعنی حقوق ماهیانه فرد و درآمدهای دیگری که دارد، در کنار مستغلات وی و انواع خودروهای او، که در نهایت همه اطلاعاتی می شود که به آن وضع مالی خانوار می گوییم.

وی بر همین اساس بیان کرد: در نهایت باید گفت دولت نمی تواند آن چیزی که ثروت و داریی خانوارها را نشان می دهد جمع آوری کرده و عده ای را در این زمینه غربال کند.

عضو هیات علمی موسسه پژوهش های بازرگانی افزود: اگر همه این آمارها را هم داشته باشیم بازهم متقاعد کردن کسانی که حذف شده اند خیلی ساده و راحت نیست، به همین دلیل دولت ترجیح می دهد خیلی ضرب العجلی و سریع این کار را به پیش نبرد.

دینی با بیان این مطلب که " به این دلیل که این پروژه را دولت قبل آغاز کرده و این دولت نمی خواهد هزینه آن را بپردازد " به نسیم خاطرنشان کرد: دولت یازدهم قصد دارد حذف یارانه ها را بیشتر از طریق خود اظهاری انجام دهد، که در حال حاضر بهترین روش است.

وی گفت: اگر دولت از من مشورت می گرفت به آن ها می گفتم که امسال هم حذف یارانه ها را با روش خود اظهاری ادامه دهند زیرا اگر دو میلیون و پانصد هزار نفری که سال گذشته انصراف دادند امسال هم انصراف دهند رقم قابل توجهی از این میزان حذف می شود که می توان صرف بخش های عمرانی شود.

این اقتصاددان با اشاره به کاهش ارزش یارانه نقدی گفت: با توجه به تورمی که وجود دارد ارزش یارانه نقدی رفته رفته به سمت صفر میل می کند و همین طور سهم آن از کل بودجه دولت کمتر می شود، بنابراین بعد از دو یا سه سال 45500 تومان رقمی نیست که بخواهیم در مورد آن حذف آن صحبت کنیم.

دینی با اشاره به لزوم حمایت از نیامندان واقعی بیان کرد: بین 10 تا 12 میلیون نفر زیر نظر کمیته امداد و یا سازمان های حمایتی از این دست قرار دارند که حتما باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی یاداور شد: سیستم بهداشت و درمان ما در ماههای گذشته به نسبت بهتر شده است و البته نیازمند اصلاحات بیشتری است، تا گروههای درآمدی که با بیماری مختلف دست به گریبان هستند کمتر متضرر شوند.