علی دینی عضو هیات علمی موسسه پژوهش های بازرگانی در گفتگو با «نسیم» در خصوص تاثیرات برداشته شدن تحریم ها بر اقتصاد کشور اظهار کرد: در صورت برداشته شدن تحریم ها ما به سال های دو دهه هفتاد و هشتاد شمسی بازخواهیم گشت.

وی افزود: وضعیت اقتصاد ما در آن دو دهه نسبت به سال های اخیر که تورم خیلی بالا بوده و رکود زیادی بر بازار حاکم شد خیلی بهتر بود، زیرا تحت تاثیر تحریم نبودیم.

بعد از تحریم ها به دهه هفتاد و هشتاد باز می گردیم

این اقتصاددان در تشریح وضعیت کشور دو دهه گذشته تصریح کرد: دهه های هفتاد و هشتاد اقتصاد کشور از نظر شاخص های کلان اقتصادی به خصوص رکود و تورم سال های خیلی درخشانی نداشت.

دینی خاطرنشان کرد: تورم حول و حوش 17 و یا 18 درصد و نرخ بیکاری حدود  14، 15 و یا 16  درصد دستاورد این دو دهه بود، به شکلی که وضعیت اقتصادی آن دوران با چیزی که مطلوب و ایده آل اقتصاد کشور است فاصله زیادی دارد.

وی با بیان این مطلب که " دولت باید تلاش کند اقتصاد کشور بعد از تحریم ها از دهه هفتاد و هشتاد هم بهتر شود " به نسیم عنوان کرد: برای پیشرفت اقتصادی بعد از تحریم ها باید ظرفیت جذب سرمایه افزایش پیدا کند که برای رسیدن به این هدف باید برخی مدیریت های غلط اصلاح شود.

ممکن است برداشته شدن تحریم ها به درد اقتصاد کشور نخورد

این عضو هیات علمی موسسه پژوهش های بازرگانی با تاکید بر لزوم تقویت نظام حکمرانی بر اقتصاد کشور  گفت: اگر نظام سیاست گذاری بر اقتصاد کشور دستخوش تغییر و تحول نشود، ما فرصت هایی که از صادرات بیشتر نفت و یا برداشتن شدن تحریم های مالی و بانکی به دست خواهیم آورد چندان به درداقتصاد کشور نخورد.

دینی خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد این امید را خواهیم داشت که سو مدیریت ها هم به مرور از بین خواهد رفت، زیرا کسی نمی تواند مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم ها بیندازد.

وی در خصوص انتظارات اقتصادی مردم بعد از برداشته شدن تحریم ها نیز به نسیم بیان کرد: تحقق انتظارات مردم درباره تورم و و بهبود وضع معیشت برای اقتصاد کشور فاکتوری مثبت به حساب می آید زیرا مردم دیگر انتظار نخواهند داشت که قیمت ارز و طلا افزایش پیدا کند.

این اقتصاددان گفت: این مسئله می تواند مانند یک شوک مقطعی قیمت دلار را پایین بیاورد اما بعد از مدت یک یا دو ماه قیمت آن به حالت اول خودش بازخواهد گشت، مانند ده های هفتاد و هشتاد نرخ دلار تثبیت می شود.

انتظار بالا نرفتن دلار اثر مثبتی در اقتصاد ایجاد می کند

دینی با اشاره به به پیش بینی بازار ارز بعد از برداشته شدن تحریم ها تصریح کرد: بعد از برداشته شدن تحریم ها برای چند سال دلار حول و هوش 3200 و یا 3300 تومان باقی خواهد ماند و امکان سه برابر شدن آن مانند سال های اول دهه نود وجود نخواهد داشت، بنابراین انتظار درستی در جامعه شکل خواهد گرفت.

وی بر همین اساس گفت: همین انتظار درست که احتمالا محقق خواهد باشد از ورود نقدینگی بیشتر به بازار ارز جلوگیری می کند و نقدینگی با بالا رفتن قیمت ارز کمک می رفت می تواند به بخش های تولیدی برود.

عضو هیات علمی موسسه پژوهش های بازرگانی تاکید کرد: بنابراین، این قسمت از انتظارات انتظار درستی است، اما این قسمت از انتظارات که با تکمیل شدن توافق همه مشکلات ما حل خواهد شد به شکلی که مشکل بیکاری حل شود و تورم رقم بسیار پایینی پیدا کند، انتظار ب موجهی نیست چون ما تجربه بیست سال قبل از تحریم را هم داریم.

دینی خاطر نشان کرد: در  آن زمان حتی درآمدهای ارزی ناشی فروش نفت هم خیلی خوب بود اما نرخ تورم و بیکاری به هیچ وجه پایین نیامد.

وی با بیان این مطلب که "برای بهتر شدن وضعیتمان از نظر شاخص بیکاری و تورم، به چیزی فراتر از رفع تحریم نیاز داریم " گفت: رفع سو مدیریت ها و قوی شدن نظام حکمرانی در اقتصاد کشور فراتر از رفع تحریم هاست، که این اتفاق در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و نیاز به زمان دارد.

برخی از انتظارات مردم اگر تعدیل نشود در انتخابات 96 برای دولت دردسرساز خواهد شد

این اقتصاددان عنوان کرد: انتظارات نوع دوم باید تعدیل شود تا مردم انتظار پایین آمدن تورم بعد از رفع تحریم ها تا حد دو سه درصد و یا نرخ بیکاری 5 یا شش درصد را نداشته باشند، زیرا این انتظار انتظار نادرستی است، اما انتظاری که قیمت ارز دیگر بالا نرود و امکان سرمایه گذاری در بازار ارز دیگر وجود ندارد انتظار درست و با کارکردی عملیاتی است.

دینی بر همین اساس گفت: این انتظار می شود که دولت سیاست های پولی و مالی انبساطی خودش را با خیالت راحت تری دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: عدم مدیریت انتظارات غلط مردم بعد از رفع تحریم ها در بلند مدت رابطه میان دولت و مردم را شکراب می کند و مطالبات جدی در آن ها ایجاد می کند که به شکلی که تحقق نیافتن آن ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برای آقای روحانی مشکل ساز خواهد شد و آن ها عدم تحقق مطالبات خود را از ایشان پیگیری خواهند کرد.

عضو هیات علمی موسسه پژوهش بازرگانی با تاکید بر این که " برای مدیریت کردن انتظارات دولت باید واقعیت ها را بگوید " گفت:  واقعیت این است که اقتصاد ما مشکلات ریشه ای و سازمانی دارد که فراتر از تحریم هاست و تحریم ها تنها مشکلات اقتصاد ما را حادتر کرد.

رفع مشکلات اساسی اقتصاد ایران فراتر از برداشته شدن تحریم هاست

دینی عنوان کرد: این مشکلات اساسی و حیاتی از دهه های گذشته هم در اقتصاد ما وجود داشت و رفع رجوع آن ها فراتر از اراده یک دولت است، بلکه کل اجزا نظام باید برای بطرف شدن مشکلات ریشه ای اقتصاد ایران کمک کنند.

وی با انتقاد از اتلاف منابع در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: سو مدیریت هایی که در پروژهای سرمایه گذاری وجود دارد باعث اتلاف منابع می شود، مطالبات بانکی معوق در اقتصاد کشور ایجاد می کند و هزاران پروژه ناتمام روی دست دولت می گذارد.

این اقتصاددان افزود: این ها مسائلی هستند که باید حل شوند، که این مسئله مستلزم کارآمد کردن نظام اقتصادی کشور در سطح سیاست گذاری است.

دینی با تاکید بر لزوم تبدیل منابع به ظرفیت های تولیدی مولد یادآور شد: در حال حاضر این ظرفیت در اقتصاد ما در حد پایینی است به شکلی که ما در گذشته درآمدهای ارزی نفتی داشتیم، منابع ریالی توسط شبکه بانکی تجهیز در اختیارمان بود و در کنار این مسائل نیروی انسانی بالایی هم در اقتصاد کشور وجود داشتیم که با آمار بالای بیکاری در کشور قابل اثبات است، اما نتوانستیم آن ها را به ظرفیت تولیدی مولد تبدیل کنیم.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: بنابراین ما باید این مشکلات اساسی را حل کنیم که حل آن یک شبه امکان پذیر نیست و در عین حال تمام اجزای نظام حاکمیتی برای رفع آن ها همکاری کنند.

گفتگو از مهدی کاشی پزها