به گزارش «نسیم»، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: یکی از سیاستهای اصلی ستاد حمل و نقل و سوخت براساس تدابیر معاونت اجرایی رئیس جمهوری، اجرای تمامی مصوباتی است که از سالها قبل در بخش حمل و نقل و سوخت اجرایی نشده است.

حسین هاشمی افزود: بر همین اساس از سال گذشته روند اجرایی شدن مصوبات دنبال شده که گزارشهای آن بارها به رسانه‌ها ارائه شده است.

وی به ساماندهی کارتهای سوخت در کشور اشاره و تصریح کرد: نظام عرضه بنزین و گازوئیل در کشور از طریق کارتهای هوشمند انجام می‌شود، بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع و اجرایی نشدن برخی از مصوبات این حوزه در سالهای گذشته که باعث سو استفاده‌ها و رانتها شده بود، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با همکاری سازمانها و دستگاههای متولی در نظر دارد این تکالیف و مصوبات را اجرایی کند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت عنوان کرد: بخش قابل توجهی از این مصوبات در حوزه کارت سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی، کارت سوخت آژانسها، متورسیکلتها و خودروهای فرسوده انجام شد و 6 میلیون کارت سوخت ساماندهی، ابطال و اصلاح شده است.

وی ادامه داد: این امر باعث شد تا مصرف بنزین یارانه‌ای در کشور 7 میلیون و 300 هزار لیتر کاهش یابد.

هاشمی به دیگر فعالیتهای این ستاد اشاره کرد و افزود: جلساتی در کارگروه ساماندهی مصرف بنزین تشکیل شد که سه و چهار جلسه آن به بحث وانت بارها اختصاص یافت، چراکه بخش وانت بار سهم قابل توجهی در مصرف بنزین دارد.

وی گفت: در کشور 2 میلیون و 200 هزار وانت بار وجود دارد که سهم این خودرو در ناوگان حمل و نقل 16 درصد است، این در حالی است که 30 درصد مصرف بنزین به بخش وانت بار مربوط می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: بخشی از این وانت بارها فعالیت عمومی ندارند و تنها سهمیه سوخت دریافت می‌کنند، در حالی که نقشی در جابجایی کالا ندارند و بخشی نیز جنبه خصوصی و مالکیت خصوصی داشته و افرادی نیز با این خودرو کارهای تجاری و صنفی خود را انجام می‌دهند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ادامه داد: افرادی که از وانت بارها در بخش جابجایی بار در شهرها و راههای بین شهری استفاده می‌کنند، باید از یارانه سوخت استفاده کنند.

وی به دو مصوبه در این حوزه اشاره کرد و گفت: یک مصوبه مربوط به سال 90 بوده که از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز ابلاغ شده و به بحث اصلاح سهمیه وانت بارهای غیرفعال پرداخته، اما تاکنون اجرایی نشده است و مصوبه دیگر نیز به کاهش 5 میلیون لیتری بخش وانت بارها اشاره دارد.

هاشمی افزود: در حال حاضر 950 هزار کارت سوخت در سامانه هوشمند سوخت وجود دارد که مربوط به وانت بارهای غیرفعال بوده و یک میلیون و 200 هزار کارت سوخت نیز به وانت بارهای فعال در این سامانه تعلق دارد.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت عنوان کرد: تعداد کل وانت بارهای موجود در کشور 2 میلیون و 200 هزار خودرو است که تعداد 950 هزار از این وانت بارها از قبل در فراخوانهایی که توسط وزارت کشور و اتحادیه صنفی و وزارت راه اعلام شده بود، شرکت نکردند و در حال حاضر سهمیه سوخت متوسط از 120 تا 240 لیتر بنزین دریافت می‌کنند.

وی گفت: براساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، بزودی سهمیه سوخت وانت بارهایی که در سامانه هوشمند سوخت غیرفعال تلقی شده و در حال حاضر نیز سهمیه متوسط دریافت می‌کنند کاهش خواهد یافت و کارت سوخت این تعداد وانت بار(تعداد 950 هزار خودرو وانت) همانند خودروهای شخصی و ماهیانه 60 لیتر شارژ خواهد شد.

هاشمی افزود: براساس برنامه ریزیهای انجام شده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مصوبات مربوط به کاهش سهمیه سوخت وانت بارها تا پایان سال تعیین تکلیف و این پروژه قبل از پایان سال اجرایی خواهد شد.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تصریح کرد: براساس گزارشهای دریافتی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار وانت بار در سامانه هوشمند سوخت فعال تلقی می‌شوند و سهمیه سوخت بالایی دریافت می‌کنند، اما بخشی از آنها در حمل بار و جابجایی کالا نقشی ندارند که سمهیه سوخت آنها نیز بزودی معادل خودروهای شخصی شارژ خواهد شد.

وی عنوان کرد: اجرای مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد کاهش سهمیه سوخت وانت بارهای غیرفعال در ناوگان حمل و نقل کشور دو سال است که به تاخیر افتاده و این موضوع بخش عمده‌ای از منابع کشور را هدر داده است.

هاشمی گفت: برای 950 هزار وانت باری که هم اکنون غیر فعال بوده و سهمیه سوخت متوسط بین 60 تا 240 لیتر بنزین دریافت می‌کنند فراخوان دیگری انجام نخواهد شد و بزودی سهمیه سوخت این وانت بارها به 60 لیتر در ماه کاهش خواهد یافت و در فاز دوم نیز وانت بارهایی که هم اکنون در سامانه هوشمند سوخت فعال تلقی می‌شوند، اما اگر تشخیص داده شود که آنها نیز در بخش جابجایی بار و کالا نقشی ندارند، سهمیه سوختی معادل خودروهای شخصی دریافت خواهند کرد.

 معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت افزود: پیش بینی می‌شود از این محل حدود 4 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شود.