به گزارش خبرنگار «نسیم»، طاهر شه‌حامد، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری امروز به مناست روز ملی صادرات ایران افزود: در شش ماهه نخست امسال بیش از 23 هزار میلیارد دلار حجم صادرات ایران به همراه میعانات گازی بود و بدون احتساب میعانات گازی 16.68 میلیارد دلار بود که از این رقم بیش از 60 درصد مربوط به 5 کشور چین، عراق، امارات، افغانستان و هندوستان که مقصد کالاهای صادراتی بوده است.

وی گفت: در طی شش ماهه امسال نیز بیش از 26 میلیارد دلار واردات به کشور صورت گرفته است که بیش از این 70 درصد این رقم از کشورهای امارات متحده، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه بوده است.

وی افزود: در کل صادرات غیرنفتی ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در پایان سال گذشته مانده تعهدات صندوق توسعه صادرات بیش از 45 هزار میلیارد ریال معادل 4500 میلیارد تومان است امسال در شش ماه نخست امسال مانده تعهدات صندق بیش از 47 هزار میلیارد ریال معادل 4700 میلیارد تومان بوده است که مانده بدهی نسبت به شش ماه نخست سال گذشته 3.6 درصد رشد را نشان می‌دهد.

شه‌حامد ادامه داد: حق بیمه و کارمزد صندوق در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد رشد داشته است. امسال حق بیمه و کارمزد دریافتی صندوق معادل 4.33 میلیون دلار بود.

وی افزود: خسارت‌هایی که صندوق در شش ماهه نخست امسال پرداخت کرده است نسبت به مدت مشابه سال گذشته 86 درصد رشد داشته است.

شه‌حامد با بیان اینکه امسال 19 میلیون دلار خسارت از سوی صندوق پرداخت شده است گفت: در سال گذشته میزان پرداخت خسارت 10 میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت ایران با بیان اینکه بازیافت‌های خسارت‌های پرداختی این صندوق در سال گذشته 10 میلیون دلار بود گفت: این میزان در شش ماهه نخست سال جاری 13 میلیون دلار بوده که نزدیک به 30 درصد رشد را نشان می‌دهد.

طاهر شه حامد افزود: برای پوشش‌های میان‌مدت و سرمایه‌گذاری صادرات خدمات فنی و مهندسی معمولا بانک‌های داخلی در غالب فاینانس می‌آمدند حضور پیدا می‌کردند که عمده این فاینانس از سوی بانک توسعه صادرت ایران انجام می‌داد که به خاطر تحریم‌های ناحق از سوی کشورهای اروپایی تأمین مالی موردنیاز صورت نگرفت و به پیشرفت مناسبی دست نیافتیم.

وی در سخنان خود افزود: بیمه‌نامه‌هایی که صادر کردیم در شش ماهه نخست امسال 47 درصدشان بیمه‌نامه‌های خاص صادراتی، 42 درصد خرید دین صادراتی و 11 درصد کل گردش صادراتی بوده‌‌اند.

وی افزود: 85 درصد پوشش بیمه‌نامه‌های صندوق به کشورهای گروه 6 و 7 (عراق، افغانستان و سوریه)، 14 درصد پوشش بیمه‌ای صندوق به کشورهای باریسک گروه (3،4 و 5) و یک درصد گروه‌های کم ریسک گروه (1و2 بوده است.

شه‌حامد ادامه داد: 98 درصد مقصد کالایی ایران در شش ماهه نخست امسال کشورهای آسیایی است و تنها یک درصد اروپا و آفریقا بود.

وی افزود: برای کشورهای عراق در شش ماهه نخست امسال 64 درصد، امارات متحده 16 درصد، افغانستان 12 درصد، سوریه 4 درصد، ترکیه یک درصد پوشش بیمه‌ای صادر کرده‌ایم.

وی گفت: 86 درصد ضمانت‌نامه‌های این صندوق به صورت ریالی و 14 درصد آن به صورت ارزی انجام می‌شود.

شه حامد گفت: عمده بانک‌هایی که در شش ماهه امسال با آنها همکاری داشته‌ایم به ترتیب شامل بانک توسعه صادرات، اقتصاد نوین، سپه، آینده، صنعت و معدن، دی و سایر بوده است.

وی گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران به منظور حمایت پایین‌ترین نرخ حق بیمه را در کل کشور داشته است و در برخی از رشته‌ها تا 80 درصد نرخ‌هایمان را کاهش داده‌‌ایم.

طاهر شه‌حامد با بیان این‌که حقوق صاحبان سهام 180 میلیون دلار است که در مقایسه با سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این میزان امسال نیز افزایش یابد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در ادامه نشست خبری خود به موضوع تامین مالی صادراتی اشاره کرد و گفت: در این موضوع بسیار ضعیف هستیم چرا که در کل دنیا بیش از 60 درصد تامین مالی صادراتی صورت می گیرد که این میزان در ایران زیر 10 درصد است.

شه حامد افزود: در این خصوص ما کمپینی راه اندازی کردیم تا بانک های داخلی برای این موضوع ترغیب شوند که طی شش ماهه نخست امسال با چهار بانک داخلی تفاهم نامه امضا شد اما تاکنون یک ریال هم به این موضوع اختصاص ندادند.