به گزارش «نسیم»، محمد جعفر علیزاده با بیان اینکه طرح توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) با هدف پاسخگویی مناسب به نیاز زائران از سال 87 در زمینی به مساحت 29 هزار مترمربع آغاز شد، اظهار داشت: این مجموعه با 50 هزار مترمربع زیربنا در نهایت دارای کتابخانه مرکزی ، صحن،شبستان و فضاهای جانبی خواهد بود که می تواند به تعداد زیادی از زائران خدمات دهی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی با اشاره به حجم بالای تملک ها در طرح توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س)،افزود:از 70 میلیارد تومانی که تاکنون در پروژه هزینه شده، 45 میلیارد تومان آن به تملک ها اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: تاکنون 14500 مترمربع از زمین های مورد نیاز طرح تملک شده اند و 9700 مترمربع دیگر نیز در دست تملک هستند.این درحالی است که شهرداری قم نیز باید4800 مترمربع محدوده خیابان ارم را در اختیار طرح قرار دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه عملیات ساخت کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا پایان سال 93 به اتمام می رسد، گفت:این کتابخانه 11200 مترمربعی پس از تکمیل ، علاوه بر گنجایش 900 هزار جلد کتاب دارای امکاناتی مانند تالار قفسه باز،قرائتخانه های خواهران ، برادران و نابینایان،480 محل مطالعه، کتابخانه دیجیتال ، مخزن نسخ خطی،تالار محققان ،اتاق مباحثه و سابر فضاهای خدماتی است.

علیزاده با بیان اینکه صحن8900 مترمربعی و شبستان8100 مترمبعی ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) پس از تکمیل ، گنجایش 16 تا 20 هزار نمازگزار را خواهد داشت،افزود: پیش بینی می کنیم تا پایان سال مالی 95 این فضاها نیز تکمیل شوند.

مدیر عامل سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی با اشاره به اینکه در سال 93 برای طرح توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) از محل اعتبارات ملی 7 میلیارد تومان و از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری 10 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: برای تکمیل کل طرح اعتباری معادل 80 میلیارد تومان نیاز است که 50 میلیارد تومان آن صرف تملک ها خواهد شد.