به گزارش «نسیم»، سید محمود احمدی در نشست خبری که ظهر امروز در بانک مرکزی برگزار شده بود به بیان گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه الکترونیک این بانک طی یک سال گذشته پرداخت.
 
دبیر کل بانک مرکزی تاکید کرد با رونمایی از سامانه نسیم به تدریج کل حساب های دولتی از بانک ها گرفته شده و به بانک مرکزی وارد می شود. در عین حال این سامانه باعث می شود چک و تبادلات کاغذی برداشته شود و امکان پرداخت در یک حوزه کاملا الکترونیکی فراهم خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در تصدی بانک‌ها وارد نشده ایم، افزود: پرداخت ها از حوزه دولت توسط خود بانک ها انجام می شود و ما از آنها صلب اختیار نکرده ایم.
 
دبیر کل بانک مرکزی با تأکید براینکه رقابت سالمی بین شبکه بانکی در حوزه هزینه ها ایجاد خواهد شد، گفت: سامانه سپاس کیف پول الکترونیکی را تامین خواهد کرد که طی یک سال قبل تلاش زیادی برای آن شده است. دنبال ایجاد سیستم امنی هستیم تا پرداخت های خرد مردم در کیف پولشان انجام شود.
 
احمدی اجرایی شدن کیف پول الکترونیک را راهکار مناسبی برای مدیریت هزینه های خرد مردم در سطح امور روزمره دانست و افزود: در مرحله بعدی به سمت جامعه بدون پول نقد می رویم و این امکانی است که می خواهیم در یکی از جزایر در گام اول انجام دهیم.
 
این مقام مسئول در بانک مرکزی امنیت در شبکه بانکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: رشد تراکنش های بانکی بیش از انتظار بانک مرکزی است. کاشف هم برای همین منظور طراحی شده است.
 
احمدی ضمن اشاره به پرده برداری از بانک مرکزی 1400 تصریح کرد: در گذشته مشکلات بسیاری برای انتشار و خرید اوراق مشارکت و البته نظارت بر این اوراق توسط مقام ناظر وجود داشت به همین منظور بنا شد در سال جاری اوراق مشارکت را در سامانه الکترونیک به فروش برسانیم.
 
احمدی با تاکید براینکه شبکه بانکی از پشت پیشخوان، شعبه و باجه بیرون آمده است، ادامه داد: بیش از 2 میلیون و 100 هزار بسته امنیت غذایی درحالی به تازگی توزیع شد که کوچکترین دغدغه ای را در جامعه داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه برنامه ای برای ورود به حوزه سوخت داریم، گفت: تا امکان برداشت همزمان وجه پرداختی برای سوخت از کارت های مردم وجود داشته باشد.
 
دبیر کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه طی هفته اخیر از ایران چک جدید پرده برداری شده است، گفت: قطع ایران چک جدید تغییر و مشابه قطعی خواهد شد که برای اسکناس جدید در رفرم پولی طراحی کرده ایم. روی ایران چک جدید بارگاه حضرت رضا و پشت آن سقاخانه طراحی شده است.
 
وی همچنین اشاره ای به تغییر طرح اسکناس دو هزار تومانی داشت و درباره برنامه بانک مرکزی برای تدوین قانون کلی برای چاپ ایران چک، افزود:  در بانک مرکزی در تلاشیم که قانون جامعی داشته باشیم ولی از آنجایی که در رفرم پولی بناست تجدید نظری صورت گیرد تصمیم گرفتیم یکباره اینکار انجام شود نه اینکه اسکناس درشت را چاپ کنیم و دوباره بخواهیم جمع کنیم.
 
احمدی درباره ورود سکه های بسته بندی به بازار نیز اینطور گفت که سکه بسته بندی تامین شده است ولی برای ورود آنها به بازار سکه لزومی ندیده ایم چراکه بازار سکه آرامش دارد و بانک مرکزی اصراری به ورود این بازار ندارد که سرمایه های مردم را به سمت خرید سکه و نگه داری آنها در منازل هدایت کند.
 
دبیر کل بانک مرکزی درباره سرانجام طرح تولید سکه های نیم گرمی، تصریح کرد: برنامه ای برای سکه های نیم گرمی نداشتیم. فقط طراحی و تولید سکه های یک گرمی را در دستور کار بانک مرکزی داریم.
 
احمدی همچنین درباره چرایی افزایش سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز با وجود ممانعت بانک مرکزی از این اقدام توسط برخی بانک‌ها، گفت: میزان برداشت از خودپردازها از چند حوزه در بانک مرکزی دیده شده است، ما خودمان هم دنبال افزایش این مبلغ بودیم ولی به این نتیجه رسیدیم که چنین کاری نیاز نیست.
 
وی افزود: تعدادی از بانک ها ورود کردند اما بانک مرکزی با این حوزه مخالف است و ما نمی خواهیم مردم بار دیگر به سمت استفاده نقد و مخاطرات آن برود.
 
دبیر کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک ها حق افزایش 200 هزار تومان را ندارند و ما در این حوزه رصد می کنیم و بانک هایی را که افزایش داده اند را به همان قیمت قبل بر می گردانیم. مصمم به محدودیت سقف 200 هزار تومانی هستیم.
 
احمدی درباره هزینه امحای اسکناس گفت: سال قبل حدود 600 میلیون قطعه اسکناس امحا کردیم که هزینه تولید هر اسکناس را حداقل 100 تومان است. البته سال قبل میزان امحا را کاهش دادیم چراکه سال های قبل رقم های بالاتری امحا می شد.