به گزارش «نود اقتصادی» آرین قصری، تولید کننده محصولات پزشکی، پلیمری و دارویی در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار کرد: شواهد امر نشان می‌دهد که در زمینه تجهیزات پزشکی در بازار کمبود به چشم می‌خورد و شاید در نگاه اول علت کمبود، عدم تأمین ارز کافی باشد‌.

وی افزود: اما علت حقیقی کمبود تجهیزات پزشکی در بازار، فساد ناشی از توزیع ارز ارزان‌قیمت و با نرخ پایین، خصوصا ارز نیمایی ۱ و ۲ است. توزیع این ارزها در زنجیره بستر فساد را تقویت می‌کند.

آرین قصری عنوان کرد: بخاطر همین بنظر می‌رسد ادعای بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ۴ میلیارد دلار ارز به واردکنندگان تجهیزات پزشکی حقیقت دارد ولی درست به مصرف نرسیده است.

وی بیان کرد: متاسفانه سفره‌ای باز شده و رانت از سر این سفره توزیع می‌شود. تولیدکننده می‌بیند که واردکننده همان کالای تجهیزات پزشکی او را با قیمت ارزان‌تری از تولید او وارد کشور می‌کند. چون ارز ارزان دریافت کرده است.

این فعال اقتصادی گفت: شاید در مبالغ بزرگ و کلان ارز ارزان و آغشته به رانت از بانک مرکزی توزیع می‌شود ولی در موارد زیاد و خصوصا جزئی‌تر این ارز رانت‌آلود از مراحل دیگر توزیع می‌شود. مثلا بانک مرکزی ارز را به وزارت بهداشت می‌دهد و وزارت بهداشت طبق سوابق تولیدکنندگان ارز را به آن‌ها تخصیص می‌دهد و توزیع رانت از همین جا نشأت می‌گیرد.

قصری بیان کرد: بر اساس گزارش‌هایی که من خواندم بیشترین تخصیص ارز در کشور ما متعلق به واردات تجهیزات پزشکی است. و حالا باید پرسید چرا این ارز به شکل صحیح به هدف اصابت نکرده است. چرا یک کالا در جهان ۱۰ دلار قیمت دارد ولی ۲۰ دلار وارد کشور می‌شود و مابه‌التفاوت این میزان را چه کسانی دریافت می‌کنند و با این کار به منافع ملی ایران لطمه می‌زنند.