آیت محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار «نود اقتصادی» گفت: چند هفته ای است که بازار طلای داخل کشور تحت تاثیر عوامل خارجی روند صعودی را در پیش گرفته است، البته امروز و بعد از حمله به رژیم صهیونیستی برخلاف پیش‌بینی ها در فضای مجازی شاهد کاهشی شدن قیمت‌ها نسبت به روز گذشته بودیم اما مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا در داخل کشور به افزایش قیمت اونس جهانی باز می‌گردد.

 وی افزود: اونس جهانی به دلیل تشدید بحران های سیاسی و همچنین افزایش تنش‌ها بین کشورها روند صعودی را طی کرده است، به طوری که شاهد رکوردشکنی اونس جهانی هستیم.

 رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: تشدید تنش‌های سیاسی در خاورمیانه موجب شده تا بازار ارز کشور ما نیز تحت تاثیر قرار گیرد به طوری که در دو هفته اخیر شاهد افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی هستیم، بنابراین تشدید تنش‌های سیاسی در خاورمیانه هم قیمت اونس جهانی را افزایش داده و هم این که موجب بالارفتن نرخ ارز در بازار داخل شده است، مجموع این دو عامل موجب شده تا قیمت انواع طلا در داخل کشور صعودی شود و حتی در بعضی از روزها شاهد هستیم که قیمت طلای داخلی رکورد شکنی می‌کند.

محمدولی با اشاره به اینکه رویدادهایی که در بازارهای مالی روی می‌دهد مکمل هم هستند و بر هم دیگر تاثیر می‌گذارند، گفت: به طور معمول تنش‌هایی که بین کشورها روی می‌دهد اولین اثری که دارد این است که قیمت این فلز گرانبها را در سطح جهانی تغییر می‌دهد، یعنی به افزایش قیمت اونس جهانی منجر می‌شود , دومین اثر این رویداد نیز افزایش نرخ ارز در داخل کشور است. تمام این تغییرات موقتی است و با گذر زمان و آرامش جو هیجانی ، بازارها تعدیل می‌شوند.

 وی با اشاره به اینکه افزایش اونس طلا و افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی شرایطی را فراهم کرده تا دلالان به بازار طلا هجوم بیاورند تا قیمت طلا را بیشتر بالا ببرند، گفت: زمانی که اتفاقاتی روی می‌دهد که موجب تغییر قیمت‌ها در بازار می‌شود، دلالان سعی می‌کنند اقداماتی انجام دهند تا تغییرات قیمت بیشتر شود تا بتوانند سود بیشتری را کسب کنند.