به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از شبکه خبری آب ایران، در متن پیام محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به مناسبت گرامیداشت روز جهانی آب، آمده است: باور عمده صاحب‌نظران این است که آب، همگام و همتراز با مقولات مهمی چون امنیت و انرژی، پیشران توسعه است و هرگونه محدودیت در دسترسی به آب، می‌تواند به تنگنای توسعه تبدیل شود. منظور از تنگنای توسعه این است که آب کافی برای تولید شغل، درآمد، سرمایه و در نتیجه رفاه در یک کشور وجود نداشته باشد. این تنگنا وقتی مضاعف می‌شود که همان منابع محدود نیز به طور متوازن و عادلانه در دسترس همگان قرار نگیرد.

سازمان ملل متحد، ۲۲ مارس را به عنوان روز جهانی آب معرفی کرده است و هر ساله با مشارکت کشورها، نهادها و صاحب‌نظران این حوزه، شعاری را برای آن بر‌می‌گزیند. شعار این نوبت، «آب برای صلح» است.

شعار «آب برای صلح» آشکارا و تمام قد در برابر ایده «آب، محور جنگ‌های آینده» قرار دارد و بر آن است اندیشمندان و کنش‌گران را ترغیب نماید تا ابزارهایی برای پرهیز از نزاع و گسترش صلح و دوستی پیشنهاد دهند.

نشانه‌های شکل‌گیری «آب، محور جنگ‌های آینده» را علاوه بر منازعات منطقه‌ای و بین المللی، در برخی ناپایداری‌های اجتماعی می‌توان دید. در بعد بین‌الملل، متاسفانه شاهد جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم منطقه و غزه هستیم. رژیم غاصب اسرائیل نه تنها سرزمین و منابع آبی مردمان را اشغال کرده بلکه از آب به عنوان یک سلاح جنگی استفاده کرده است. این، شیوه جنگ افروزان جهان است و ایده «آب برای صلح» در مقابل این کژاندیشان طرح شده و به کار می‌آید.

آب، در ابعاد اجتماعی نیز می‌تواند و باید بستر صلح و هم‌زیستی و عدالت باشد. کاهش تنش‌های اجتماعی ناشی از محدودیت منابع آبی جز با تفاهم و تعامل میان ذی نفعان و به کارگیری مدیریت اجتماع‌محور میسر نیست.

ابزارهایی چون «مدیریت تقاضا» که با بهره‌گیری از فناوری نوین، تغییر سبک زندگی و ایجاد شغل‌های کم آب بر، در پی کاهش نیاز پایه به آب است، در کنار «مدیریت مصرف» که در جستجوی کاهش هدر رفت آب و افزایش بهره‌وری از طریق بهبود کارایی و کارآمدی در مصرف آب است، در این مسیر تعریف می‌شوند.

ابزارها و ایده‌هایی همچون ایجاد «سبد منافع مشترک» در میان بهره‌برداران رقیب در بالادست و پایین دست حوضه آبریز، توجه به «بازده زیست بومی» باهدف دست یابی به روش‌های سازگار با زیست بوم در تولید کالاها و نیز «سازوکار هماهنگی حوضه‌های آبریز» که در پی مشارکتِ ذی‌نفعان و همگان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های گستره آب است، از دیگر ابزارها و ایده‌ها برای کاهش تنش‌های آبی است.

در این میان، نقشه راه آب، پاسخ بخش آب کشور برای پشتیانی از اندیشه «آب بستر صلح» است و می‌کوشد تا ابزارهای پیش گفته را به نحوی به کار گیرد که آب تنگنای توسعه نشود.

باورمندی و ایمان به ایده درخشان «آب بستر صلح» برای هر کسی که در گستره آب به چاره گری و چاره جویی می پردازد، شرط شایسته و بایسته است. تنها با داشتن ذهن برنده می توان به کامیابی و پیروزی در این عرصه که همان میدان پیشرفت فراگیر برای ایران و ایرانی است رسید.

۲۲ مارس که امسال مصادف با سوم فروردین‌ماه است، فرصتی برای بازنگری و بازکنش‌گری برای در پیش گرفتن رویکردی صلح‌آمیز و مشارکت‌جو به مدیریت آب است. این روز را گرامی می‌داریم و این فرصت را مغتنم می‌شماریم.