به گزارش «نود اقتصادی» رحمان سعادت، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان اظهار کرد: بانک مرکزی با عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بازار سکه را به سمت واقعی شدن می‌برد که با آن متقاضیان می‌توانند نیاز واقعی خود را تامین کنند.

وی افزود: عرضه سکه در مرکز مبادله ایران باعث کاهش قیمت سکه و حباب قیمتی می‌شود. سکه با قیمت منصفانه‌تری در این مرکز عرضه می‌شود و به نوعی حباب قیمت آن هم کمتر و کوچک‌تر خواهد شد؛ چراکه حباب قیمتی زمانی رخ می‌دهد که بازار‌ها شفاف نباشند و بازارساز‌ها نیز سعی می‌کنند با ایجاد تقاضای هیجانی قیمت را بالا ببرند که در این وضعیت عرضه سکه در مرکز مبادله ایران می‌تواند کارساز باشد.
 
سعادت گفت: در بازاری که رقابت کامل وجود دارد منابع به صورت بهینه تخصیص می‌یابد و قیمت‎‌ها نیز منصفانه‌تر است. حباب قیمتی زمانی ایجاد می‌شود که ورود به بازار با محدودیت همراه باشد؛ ولی خوشبختانه همه افراد می‌توانند با ثبت اطلاعات خود در سامانه اقدام به خرید سکه از مرکز مبادله ایران کنند؛ بنابراین امکان حضور تمامی مردم در حراج آن هم بدون وجود محدودیت از ویژگی‌های مثبت عرضه سکه در مرکز مبادله ایران است.

خبرنگار: علی مرزبان