خیلی از ما دوست داریم بعد از تهیه بلیط چارتر و یا بلیط لحظه آخری و سفر به هر شهر یا کشور، خوراکی‌ها و غذاهای مخصوص آن جا را امتحان کرده و طعم‌های جدید را بچشیم. گردشگری خوراک در حال حاضر یکی از بخش‌های اصلی و مهم در صنعت توریسم است که می‌تواند بیش از 200 میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد. در این مطلب کمی بیشتر با این صنعت آشنا خواهیم شد.

گردشگر خوراک کیست؟

اجازه دهید که از شما یک سوال بپرسم. اگر شما به بروجرد سفر کنید، در یک وعده غذایی خود کباب بروجردی را امتحان نمی‌کنید؟ اگر به شمال کشور سفر کنید، دوست ندارید برای یک بار هم که شده غذاهایی مانند مرغ ترش و یا کته کباب را میل کنید؟ خورشت خلال کرمانشاهی و دنده کباب مخصوص کرمانشاهی را در این شهر تجربه نمی‌کنید؟ اگر پاسخ شما به هر کدام از سوال‌های بالا مثبت است، شما یک گردشگر خوراک محسوب می‌شوید.

گردشگری خوراک چیست؟

آیا گردشگری خوراک تنها به سرو غذا در رستوران یا دکه‌های غذا فروشی محدود می‌شود؟ خیر! گردشگری خوراک یک مفهوم بسیار گسترده است که تهیه و سرو غذا تنها بخشی از ان محسوب می‌شود. هر کس و هر چیز که به غذا مربوط می‌شود، جز گردشگری خوراک به شمار خواهد امد. از رستوران‌های لوکس، تا فروشنده‌های دوره گرد، باغ‌های میوه، زمین‌های کشاورزی و هر چیز دیگری که تاثیر کوچک تا بزرگی بر تهیه و سرو غذا از ابتدا تا انتها دارد، زیر مجموعه این گردشگری به شمار می‌رود. در کنار طعم و مزه غذا، در این نوع توریسم، تازگی و کیفیت مواد اولیه، ارگانیک و طبیعی بودن آن‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد.

گردشگری غذایی چه اهدافی دارد؟

بعد از تهیه بلیط لحظه آخری و سفر به هر شهر یا کشور، امتحان کردن خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه آن منطقه یکی از کارهایی است که همه ما انجام می‌دهیم. اما گردشگری غذا دقیقا چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

  • این نوع گردشگری یکی از روش‌هایی است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد آن منطقه داشته و باعث رونق اقتصادی در آن می‌شود.
  • گردشگری خوراک می‌تواند تا حد زیادی نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم یک شهر، یک کشور و یک منطقه باشد.
  • از آن جایی که اغلب گردشگران این روزها ترجیح می‌دهند که در اقامتگاه‌های بوم گردی اقامت کنند، بیشتر تمایل به تهیه غذاهای محلی و بومی نیز دارند.
  • یک غذای خوشمزه می‌تواند بر روان انسان تاثیر گذاشته و خاطره سفر را برای او لذت بخش‌تر کند.

 

فعالیت‌هایی که ریشه در گردشگری خوراکی دارند؟

کافی است کمی به اطراف خود و کارهایی که جدیدا انجام می‌دهید و یا دیده‌اید، بیاندازید. این نوع از گردشگری می‌تواند باعث ایجاد فعالیت‌ها و حرکاتی شود که سبک و کیفیت زندگی افراد را به شکل قابل توجهی تغییر دهد. از جمله فعالیت‌هایی که ریشه در گردشگری دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تورهای غذای خیابانی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، ریشه در این سبک جدید گردشگری دارد.
  • بازدید از فروشگاه‌های محلی و توسعه آن‌ها یکی دیگر از تاثیرات گردشگری غذا و خوراکی است.
  • شرکت شما و دیگران در کلاس‌های آشپزی می‌تواند تاثیر امتحان کردن یک غذای خوشمزه در شهر و کشوری دیگر بعد از سفر به آن و تهیه بلیط چارتر باشد.
  • برگزاری جشنواره‌های غذایی، مسابقات و نمایشگاه‌هایی که در مورد غذا و تاریخچه غذا است، از دیگر فعالیت‌های مربوط به گردشگری است.
  • آشنایی با مواد اولیه تهیه غذا و بازدید از زمین‌های کشاورزی و باغات، از دیگر فعالیت‌هایی است که ریشه در این سبک از گردشگری داشته و باعث تقویت این حوزه خواهد شد.
  • افزایش کسب و کارهایی مانند غذای خانگی، دکه‌های فینگر فود فروشی و فست فود، رستوران‌ها و غیره از دیگر تاثیرات این نوع توریسم به شمار می‌رود.

چرا گردشگری غذا مهم است؟

اگر کمی به هزینه‌هایتان در یک سفر چارتر و یا سفر معمولی دقت کنید، متوجه خواهید شد که حدود یک سوم از هزینه‌های گردشگران در سفر صرف غذا و نوشیدنی می‌شود. در واقع خوراکی و غذا یکی از سرمایه‌های اصلی در توریسم و گردش مالی در هر شهر و کشور به شمار می‌رود. آمارها نشان می‌دهد که هم اکنون گردشگری در دنیا بیش از 200 میلیارد دلار درآمد دارد. بنابراین اگر شما نیز کمی ذوق و سلیقه در این زمینه دارید، می‌توانید دست به کار شده و برای خود کسب درآمد داشته باشید.