مجید رضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با «نود اقتصادی» گفت: روز گذشته اخبار آزادسازی ۶ میلیارد دلار بلوکه شده ایران با دستور جو بایدن در رسانه‌های آمریکایی مطرح شد که با عکس العمل‌های مختلفی از سوی سنا و کنگره همراه بود، بطوری‌که سنا سوالات زیادی از رئیس جمهور آمریکا داشت و حتی چندین قطعنامه هم بر علیه ایران صادر شد.

حریری افزود: به هر حال این رفتار تحریمی و عکس العمل روز گذشته سنای آمریکا و به ویژه اظهارات اخیر سازمان های امنیتی رژیم صهیونسیتی بیانگر این است که اتفاقات خوبی برای ایران در راه است، چون هرگاه که آمریکایی‌ها به‌ویژه جمهوری‌خواهان و رژیم اشغالگر قدس به تکاپو می‌افتند و از موضوعی عصبانی می شوند، نشاندهنده سرآغاز اتفاقات خوبی برای ماست.

وی به آزادسازی ۶ میلیارد دلار بلوکه شده ایران و تاثیر آن در بازار ارز اشاره کرد و گفت: بی تردید خبر روز گذشته مبنی بر آزادسازی ۶ میلیارد دلار بلوکه شده ایران از سوی آمریکا تاثیر بسیار مثبتی بر بازار ارز خواهد گذاشت. یکی از اتفاقاتی که همواره در سالهای گذشته باعث شده بود کنترل بازار ارز بطور مطلوبی صورت نگیرد عدم قدرت کافی بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز بود. در واقع بیش از آنکه بانک مرکزی در سالهای قبل بتواند دربازار ارز قیمت گذاری و تاثیر داشته باشد، افراد دیگر این کار را انجام می دادند. 

حریری ادامه داد: بانک مرکزی زمانی می‌تواند قدرت مداخله در بازار ارز را در اختیار بگیرد که به اندازه کافی ارز در جیبش داشته باشد. خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است و هم اکنون باید دید که چطور این منابع آزاد شده و در اختیار را مدیریت و استفاده خواهد کرد. معتقدم بانک مرکزی باید از امروز با بالاترین قیمت به بازار ارز ورود کند و فروشنده ارز باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: خوشبختانه بخش زیادی از منابع ارزی که مربوط به بانک مرکزی بود ولی در اختیار آن نبود، به تدریج در حال وارد شدن است. ما بحث ۶ میلیارد دلار در کره جنوبی را داشتیم و سپس آزاد شدن ۱۲ میلیارد از عراق و جاهای دیگری صورت گرفت و حالا هم صحبت ۶ میلیارد دلار آزاد شده با مجوز امریکا است که طبق اخبار منتشر شده از سوی آمریکایی ها این مبلغ بیشتر و در حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

وی افزود: در یکسال اخیر آنچه بازار ارز را بیشتر دچار مشکل کرد، کمبود منابع ارزی نبود، بلکه در دسترس نبودن منابع ارزی بود. ما به مقدار متنابهی نفت می فروشیم و صادرات غیر نفتی خوبی داریم که می تواند به نوعی تکاپوی هزینه ارزی کشور را تامین کند، ولی ارز حاصله از این روند باید در دسترس بانک مرکزی باشد تا بتواند با اتکا به آن بازار را مدیریت کند.

حریری در پایان اظهار داشت: امیدواریم با واریز شدن منابع ارزی آزاد شده ایران به ۶ بانک ایرانی در قطر که در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است، شاهد اتفاقات خوبی در هفته آتی باشیم. مطمئنا بانک مرکزی از امروز می تواند منابع ارزی قابل دسترس خود را به اشکال گوناگون وارد بازار کند و همه باید منتظر اخبار و تاثیرات مثبت در بازار ارز باشند.