به گزارش «نود اقتصادی»، به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، روح‌اله اسپنانی در نشستی خبری با اعلام این خبر، افزود: احداث نیروگاه آریان زنجان در راستای توسعه تولید برق در شمال‌‌غرب کشور و پاسخگویی به رشد مصرف برق در منطقه با راندمان ۵۲ درصد در دستور کار قرار گرفته است.

وی ظرفیت این نیروگاه سیکل‌ترکیبی را ۵۴۶ مگاوات برشمرد و گفت: این مجموعه دارای دو واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی است که پروژه توسط شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب در حال اجرا است.

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در مدت زمان ساخت این واحدها ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت بوده‌اند، ادامه داد: سوخت اصلی این نیروگاه گاز و سوخت پشتیبان آن نیز گازوئیل است.

وی در خصوص توجه به مسائل زیست‌محیطی در پروسه ساخت این نیروگاه، گفت: میزان مجاز آلاینده ناکس ۳۰۰ پی‌پی‌ام است که این رقم در واحدهای گازی نیروگاه با استفاده از مشعل‌های DLN به ۲۵ پی‌پی‌ام کاهش یافته است. همچنین میزان مجاز آلاینده ساکس ۱۰۰ پی‌پی‌ام بوده که این رقم نیز به ۱۰ پی‌پی‌ام رسیده است.

 

واحد بخار نیروگاه سال آینده افتتاح می‌شود

همچنین در این نشست خبری حسنعلی‌ تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نیرو هزینه ساخت واحدهای گازی این نیروگاه را ۱۳۱ میلیون یورو برشمرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی این مجموعه سیکل‌ترکیبی در سال آینده وارد مدار تولید خواهد شد.

وی راندمان فعلی این نیروگاه را ۳۴ درصد برشمرد و افزود: این رقم با تبدیل واحدها به سیکل‌ترکیبی به ۵۲ درصد افزایش خواهد یافت.

تقی‌زاده با بیان این‌که این شرکت فرآیند سرمایه‌‌گذاری و احداث این نیروگاه را در دست دارد، گفت: این مجموعه در بورس، مسکن، برق، آب و فاضلاب فعالیت دارد اما بیشترین حجم سرمایه‌‌گذاری آن در حوزه صنعت برق و نیروگاهی تعریف شده است.

وی با تاکید بر این‌که حدود هزار و ۴۰۰ مگاوات نیروگاه تحت مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه داریم، گفت: حدود ۱.۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده کشور مربوط به این مجموعه است و براساس استراتژی و هدف گذاری‌های تعیین شده می‌بایست تا سقف پنج هزار مگاوات سرمایه‌‌گذاری در بخش نیروگاهی توسط این شرکت صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری نیرو اضافه کرد: چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات از این رقم مربوط به نیروگاه‌های حرارتی می‌شود و ۵۰۰ مگاوات دیگر را نیروگاه‌های تجدیدپذیر به خود اختصاص داده است.

نیروگاه سیکل‌ترکیبی آریان زنجان در ۸۰ کیلومتری اتوبان زنجان به تبریز و در نزدیکی روستای چوروک علیا در حال ساخت است.