به گزارش «نود اقتصادی»، به نقل از رسانه های مختلف آمده بود که در نشست مجازی وزرای کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در خصوص ویروس کرونا، که توسط بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برگزار شده است، وزیر اقتصاد ایران و رئیس کل بانک مرکزی در آن دعوت نشده و حضور نداشته اند.

این اقدام گزینشی از سوی این نهادهای بین المللی قابل نکوهش است. اما نکته اصلی این است که مگر دولت ایران، جزء سهامداران این دو موسسه بین المللی نیست؟ مگر دولت ایران در این دو نهاد نماینده مستقر ندارد؟ این نمایندگان در واشنگتن چه می کنند؟

بیش از یک دهه است که آقای مجرد نماینده ایران در صندوق بین المللی پول است. در این سال‌های طولانی جامعه رسانه ای کشور هیچ فعالیتی از وی ندیده است! مجرد در جلسات هیات مدیره صندوق شرکت میکند که بالاترین مقام تصمیم سازی آن است. معلوم نیست او چرا فقط نظاره گر این رفتار مدیران صندوق بین المللی پول بوده است؟

در بانک جهانی در چند سال اخیر سه نماینده از سوی ایران در واشنگتن مستقر شده اند، بعد از میرجلیلی، فرهاد نیلی به بانک جهانی رفت و بعد از آمدن وزیر اقتصاد جدید، میرشجاعیان که هیچ سابقه کاری در موسسات بین المللی نداشت و هیچ سابقه کار بین المللی هم در کشور در سوابق وی دیده نمی شود و تنها چند سفر توریستی به همراه هیات وزارت اقتصاد به بانک جهانی داشته به آنجا اعزام شد.

معلوم نیست در طی این یک سال حضور او در بانک جهانی چه کرده است؟ و آیا از برگزاری این نشست مطلع بوده یا نه؟ آیا ممکن است او در بانک جهانی رفت و آمد کند و در آنجا مستقر باشد اما از این نشست مطلع نباشد؟ چرا او در توئیتر پاسخ مقامات بانک جهانی را میدهد؟ البته پاسخ وی در صفحه مجازی خود نشان می دهد که اصلا از این موضوع اطلاعی نداشته و معلوم است که وی را در بانک جهانی بازی نمی دهند!

این در حالی است که حسب اعلام روابط عمومی وزارت اقتصاد این وزارتخانه از چندین موسسه بین المللی که ایران در آنجا سهامدار است و حق عضویت می دهد، مثل اوپک، بانک آسیا، بانک توسعه اسلامی، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در خواست کمک مالی و وام برای مقابله با ویروس منحوس کرونا کرده است!

سوابق رسانه ای موجود نشان می دهد که دولت ایران در سالهای فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم هیچ استفاده ای از منابع این نهادها و موسسات بین المللی نکرده است. بازهم معلوم نیست که چرا هیچ آماری تاکنون در طی این هفت، هشت سال از حقوق ملت ایران در استفاده از این وامها منتشر نشده است؟

این دولت که همه تمرکز و توجه خود را بر خارج و استفاده از وامها و سرمایه های خارجی متمرکز کرده بود، آیا نباید این اقدامات را برای ملت ایران شفاف سازی کند.  در سالهای گذشته و در زیر تیغ تیز انتقادات رسانه ای، معاون سابق وزیر اقتصاد اعلام کرد که در سفر به واشنگتن با مقامات بانک جهانی مذاکره کرده است و عنقریب بانک به ایران وام های گسترده ای خواهد داد! خزاعی بارها متذکر شد که ما از منابع این بانک و بانک توسعه اسلامی و صندوق آسیایی توسعه استفاده فراوان برده ایم و منابع زیادی برای ایران تصویب شده است، ولی برحسب نتایج تحلیل های رسانه ای حتی دریغ از یک دلار که برای ایران تعریف کرده باشند.

کار ایران با این نهادها صرفا در حد سفرهای توریستی و تفریحی مدیران وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است که هر چند ماه یک بار و برای آب و هوا خوری در نشستهای رسمی این موسسات شرکت می کنند، بدون آنکه ذره ای دستاورد برای کشور ایران داشته باشد.

امروز آن معاون وزیر اقتصاد رفته و از زیر بار پاسخگویی فرار کرده است، اما حافظه تاریخی رسانه ها زنده است. امروز این دستگاهها باید به افکار عمومی توضیح دهند که این همه نماینده ایران در این موسسات و این همه سفر و ماموریت خارجی و این همه پرداخت حق عضویت چه دستاوردی برای کشور داشته است؟