به گزارش «نود اقتصادی»،‌ ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران، اظهار داشت: «مهم‌ترین مشکل در بازار مسکن، مسئله‌ عدم تعادل میان عرضه‌وتقاضاست.‌ اما اگر بتوانیم این فاصله‌  میان عرضه‌وتقاضا را نسبت به یکدیگر کاهش دهیم، قدمی برای بهبود وضعیت آن برداشته‌ایم؛ بااین‌حال متأسفانه فاصله میان این دو، چندان کم نیست. برای مثال در حال حاضر برای سه هزار و ۵۰۰ واحد تقاضا وجود دارد. این اتفاقات است که در بازار مسکن بحران ایجاد می‌کند و درامتداد آن  باعث افزایش سوداگری و قیمت مسکن می‌شود.»

وی ضمن اشاره به اینکه چنین برنامه‌ریزی‌هایی به مسئولان مربوط است، گفت: «دومین منشأ مشکلات مسکن، ایراد برنامه‌ریزی‌ در این زمینه است. متقاضیان مسکن و بخش خصوصی باید در این مورد با یکدیگر برنامه‌ریزی و این طرح‌ها را به‌درستی اجرا کنند و طبق قانون ساماندهی حمایت از عرضه و توزیع مسکن عمل کنند.»

رهبر افزود: «طرح اقدام ملی‌ مسکن یکی از سیاست‌گذاری‌ها برای رفع مشکلات مسکن است. متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم برنامه‌ای برای تولید مسکن نداشت اما در ماه‌های گذشته برنامه‌ای ۴۰۰ هزار واحدی در قالب طرح ملی مسکن را آغاز کرده که می‌تواند اقدامی مؤثر باشد. اما اگر این برنامه‌ها را از زمان دولت یازدهم انجام می‌دادند، مسکن به این حال دچار نمی‌شد.

بااین‌وجود تأثیر این طرح‌ها در سال‌های بعد دیده می‌شود. برای مثال به‌تازگی شاهد مشکلات مختلف مسکن که ناشی از بی‌برنامگی در دولت یازدهم است، هستیم. بنابراین تأثیر این طرح کنونی در آینده و به‌تدریج خود را نشان خواهد داد.»