به گزارش «نود اقتصادی» آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره تحقق شعار سال ۹۸ که به‌نام سال «رونق تولید» نامگذاری شده است، گفت: مقام معظم رهبری به این جهت سال جاری را به عنوان سال رونق تولید نامگذاری کرده‌اند که در صورت رونق تولید، اقتصاد کشور نیز در مسیر پیشرفت و توسعه، شکوفا و مترقی می‌شود، چرا که شاخص ارزیابی رشد اقتصادی و اشتغال هر کشور برگرفته از رونق تولید است.
وی با بیان اینکه رونق تولید رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و بهبود معیشت مردم را در پی دارد، گفت: البته باید به این نکته توجه شود که چگونه و با چه طرح و برنامه‌ای باید تولید را متحرک و مترقی کرد تا رشد اقتصادی افزایش یابد و اشتغال در کشور ایجاد شود. این استاد دانشگاه با بیان اینکه رونق‌بخشی تولید و اقتصاد کشور نیازمند اقدامات خاص، برنامه‌ریزی‌های منسجم و اتخاذ تصمیمات باثبات است، گفت: به طور مثال با ارز چند نرخی و تصمیمات خلق‌الساعه در تعیین نرخ ارز نمی‌توان به رونق تولید امیدوار بود، چرا که اگر قرار است نرخ ارز بی‌ثبات و دارای نوسان قیمتی باشد سرمایه‌گذاری در بخش تولید سخت خواهد شد و تولید، رونق نمی‌گیرد، زیرا منابع مالی به جای ورود به بخش تولید وارد بازارهای سفته‌بازی، سوداگری و موازی خواهد شد.
از طرفی رئیس کل بانک مرکزی نیز نباید بگوید بازار باید نرخ ارز را تعیین کند، چراکه این اظهارات موجب سردرگمی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌شود. به گفته این اقتصاددان، بانک‌ها باید برای رونق تولید و تحرک بخشی اقتصاد کشور، نیاز مالی بخش تولید را فراهم کنند اما از آنجایی که نرخ سود تسهیلات بالاست و بانک‌ها نیز در پرداخت منابع مالی، دست‌اندرکاران بخش تولید را اذیت می‌کنند، بنابراین برای تامین سرمایه در گردش مراکز تولید، باید فکری اساسی شود و نرخ سود تسهیلات برای تولیدکنندگان به‌صورت بهینه تعیین شود، زیرا تولید و رونق اقتصادی با نرخ سود بالا به سرانجام نمی‌رسد.
بغزیان با بیان اینکه نظارت بر قیمت‌ها نیز باید بخوبی انجام شود، گفت: اگر نظارت بر قیمت‌ها در بازار ضعیف باشد هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده با مشکل مواجه می‌شوند. وی تعیین نرخ سود بانکی را نیز شاخص مهمی در رونق تولید دانست و گفت: نرخ سود بانکی چنانچه منطقی و کارشناسی شده تعیین نشود مردم به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش تولید آن را در بازارهای سودده غیررسمی سرمایه‌گذاری می‌کنند.