«نود اقتصادی»- تعلل یا فراموشی سازمان خصوصی سازی در تعیین وضعیت سهام دولت در دو شرکت بیمه‌ای اتکایی امین و البرز، شرکت‌هایی که قرار بود تکلیف سهام دولت در آنها هر چه سریعتر روشن شود اما دستکم تا اکنون که این موضوع مهم نافرجام مانده است.

هیات ‌وزیران در آذرماه سال گذشته،مصوب کردکه تمام سهام باقیمانده متعلق به دولت درشرکت‌های بیمه آسیا ، البرز و به اشتباه دانا به‌عنوان سهام مشمول واگذاری تعیین تا پس از تصویب قیمت در هیات واگذاری، توسط سازمان خصوصی‌سازی و از طریق بورس واگذار شود.

به نظرمی رسد با توجه به نوع سهامداران، نام بیمه دانا سهوا در این فهرست جا خوش کرده چرا که شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت گیلان،هرمزگان و خراسان جنوبی بخشی از  سهامداران بیمه دانا بوده است.

به هر رو،با اندکی قبض و بسط،تکلیف سهام دولت در شرکت بیمه آسیا روشن شد،اما البرز و اتکایی امین، دو شرکتی هستند که همچنان در فهرست واگذاری درجا زده و مقابل خصوصی سازی مقاومت می کنند.

از این رومعلوم نیست که با گذشت سه ماه از آخرین ناکامی در عرضه سهام آن دو شرکت ریشه بیمه ای در خردادماه سال جاری چرا بخت این دوشرکت برای  خصوصی سازی باز نمی شود.؟

وجود قوانین سفت و سخت سازمان بورس برای تایید اهلیت متقاضیان،نگرانی سازمان خصوصی سازی از حواشی واگذاری شرکت ها،سخت گیری های بی مورد بیمه مرکزی ویا مقاومت مدیران عامل دوشرکت مذکور برای خصوصی سازی از جمله مواردی  بوده که تااکنون مطرح شده است.

حالا اما ،مشاوررئیس سازمان خصوصی سازی به نود اقتصادی خبرداده که درصورت تصویب قیمت های جدید دو شرکت مذکور درهیات عالی واگذاری، بزودی عرضه سهام دولت در بیمه البرز و اتکایی امین کلید خواهد خورد.

سید جعفرسبحانی"افزوده که پیشتر سازمان بورس شرایطی را برای مشتریان عمده تعیین کرده که  شرایط مشتریان با آن ضوابط خوانایی نداشت ودرنهایت هم بورس متقاضیان را تایید نمی کرد اما براساس مذاکرات انجام شده با وزارت امور اقتصادی و دارایی، شرایط  نسبت به گذشته تسهیل شده وادامه داده که پس از تایید قیمت ها در هیات عالی واگذاری عرضه سهام این دوآغاز خواهد شد.

واگذاری سهام دولت درشرکت های دولتی مشمول سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از طریق مزایده یا عرضه در بورس انجام می شود.

از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون واگذاری اموال دولتی در قالب تهاتر با بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع شده است.

سهام دوشرکت بیمه اتکایی امین و البرز منهای  عرضه در خردادماه امسال دراسفند ماه 1396 هم در بازارسرمایه عرضه شداما چون خریداری نداشت، دوباره در فهرست واگذاری ها قرارگرفت.

بلوک ۱۱.۴۴ درصدی سهام بیمه اتکایی امین شامل ۲۸۵ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۸۷۲ سهم بوده که  ارزش کل پایه آن ۳۵۸ میلیارد و ۶۴۰ میلیون و ۷۷هزار و ۴۸۸ ریال برای این واگذاری تعیین شد.

بلوک ۱۷.۳۴ درصدی سهام بیمه البرز هم شامل ۶۹۳ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۷۷ سهم بوده که یک باربه ارزش حدود 90 میلیارد و 246 میلیون تومان از سوی یکی از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی به قیمت هر سهم 130 تومان خریداری شد،اما در نهایت این معامله هم از دایره  قطعیت به بیرون افتاد.

اما ریشه ناکامی در واگذاری سهام دو شرکت بیمه ای در کجاست؟

"مصطفی کیائی"،مدیر عامل شرکت بیمه اتکایی امین درگفتگوی خود با «نود اقتصادی»، علت فروش نرفتن سهام شرکت بیمه اتکایی متبوع خود را ناشی از تایید نشدن اهلیت خریدار این بلوک دانسته و مدعی شده که تنها شرکت بیمه ای  است که از دوسال قبل به دنبال واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی بوده و ترجیح  می دهد که  واگذاری سهام شرکت مذکور به شیوه غیر بلوکی باشد تا مردم عادی هم بتوانند سهام بیمه اتکایی امین را خریداری کنند.!

با وجود ظاهر منطقی این اظهارات،اما برخی مدعی شده اند که خواسته خود مدیر عامل اتکایی امین دایر بر واگذاری غیر بلوکی سهام،به عاملی برای  اصطکاک زایی دراین راستا  مبدل می شود.

هر چند که به صورت مستقل نمی توان چنین ادعایی را به اثبات رساند.

کمی آنطرف تر،سید رسول تاجدار،سکاندار شرکت بیمه البرز،هم واگذاری سهام دولت در شرکت های پذیرفته شده دربازار سرمایه، ازجمله «البرز»را از جمله الزامات قانونی برشمرده که با تاخیر درحال انجام بوده و این موضوع را به فال نیک گرفته وافزوده که با اجرایی شدن این امر،حمایت دولت از شرکت های بیمه ای به بخش زیرساخت ها و قوانین بالا دستی صنعت خلاصه خواهد شد.

تا اینجای کار به نظرمی رسد که توپ  کم کاری در واگذاری سهام دولت در دوشرکت مورد اشاره تا اکنون  در زمین سازمان های خصوصی سازی و بورس بوده ، هرچندکه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین، سهامدار شرکت های بیمه ای میهن، البرزو دانا درگفتگوی  خود با نود اقتصادی،پرده دیگری  از سنگ اندازی را کنار زده است .

او،اذعان داشت که  شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین برای  خرید سهام بیشتر در بیمه البرز تلاش کرد اما نگذاشته اند و به موازات آن در تلاش بود تا سهام خود در بیمه دانا را واگذار کند که بازهم نگذارده اند که این خود یک معما برای  همه ما است!

سعید خدامرادی برای روشن تر شدن ماجرا ادامه داده که تغییر وتحول سهامداری شرکت ها در بیمه مرکزی  یک تابو است و بعد به سراغ شرکت بیمه دانا رفته وتصریح کرده که شرکت بیمه دانا مشکل جدی مدیریتی داشته که با وجود افزایش سرمایه  50 میلیارد تومانی،فقط 30 میلیارد تومان آن تامین شده ومابقی همچنان بلاتکلیف مانده است.

به گفته  وی،برای فروش سهام صبا تامین در بیمه دانا اقدام شد اما صلاحیت فرد خریدار در فرایندتایید نشد بنابراین  عرضه سهام موفقیت آمیز نبود.

خدامرادی، احتمال داده که  دو شرکت بیمه دانا و البرز دستخوش تغییر مدیریت شوند و جمع بندی کرده که شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در تلاش بوده تا سهام خود در بیمه میهن و دانا را واگذار کرده  و در عوض روی بیمه البرز متمرکز شود.!

فارغ از پرداختن بیشتر، دیر یا زود، سهام دولت در دو شرکت بیمه اتکایی امین و البرز در بازار سرمایه چکش حراج خواهند خورد که درصورت واقعیت یافتن این امر، میتوان جمع بندی کرد که شفافیت بیشتری به کالبد دوشرکت مذکور دمیده می شود.

این احتمال وجود دارد که با فروش سهام دولت دراین دوشرکت،زمین زیرپای هردو مدیرعامل فعلی البرز و اتکایی امین به لرزه درآید،چراکه تنور جابجایی هردوی آنها به دلیل نوع عملکرد،یکی دوبار در فضای صنعت بیمه داغ شده اما اندک مدتی بعد،ازحرارت افتاده است!