«نود اقتصادی»:همانطور که از قبل هم پیش بینی می‌شد، "عبدالرحمن ندیمی بوشهری" معاون کهنه کار بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی بی سرو صدا از ساختمان باب همایون جدا شد.

ندیمی بوشهری، 10 ماه قبل و با کناره گیری "حسین قضاوی"، بر کرسی معاونت امور بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی تکیه زده بود.

با جدایی ندیمی بوشهری از وزارت امور اقتصادی ودارایی، به فاصله ده ماه پس از انتصاب، فرضیه وجود اختلاف شدید بین او و کرباسیان رنگ واقعیت به خود گرفت.

گفته می‌شود که ندیمی بوشهری در همین مدت کم حضور در این وزارتخانه، دستکم یک یا دو بار، استعفای خود را به مسعود کرباسیان تقدیم کرده بود و از ابتدا هم قرار نبوده به عنوان معاون، سوار بر اتوبوس مدیران وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی شود.

به جرات می‌توان ندیمی بوشهری را یکی از باسابقه ترین معاونان حال حاضر وزارتخانه اقتصادی دولت دوازدهم به شمار آورد.

ناگفته نماند که پیوستن ندیمی بوشهری به جمع مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی ودارایی از ابتدا هم با حواشی‌هایی توامان بوده که یکی از این حواشی‌ها، دایر بر این بوده که با وجود مدیران توانمند جوان و با انگیزه، فلسفه انتصاب مدیری از جنس بازنشسته بی‌ انگیزه چه بوده است!

در عوض اما تلاش ندیمی برای ایجاد تحول در میانه مدیران بی انگیزه و کم توان شرکت‌های دولتی و بانک‌ها در این مدت، دستکم کمک کرد تا ادعای بی انگیزه بودن ندیمی بوشهری تا حدودی رنگ ببازد. هر چند که تلاش‌های او برای ایجاد این تغییرات همواره به در بسته می‌خورد.

برخی از منتقدان این وزارتخانه، حتی پا را فراتر گذارده و عقیم ماندن برخی از تصمیمات و تغییرات در سطح مدیریت شرکت‌های دولتی را به مشاورت‌های "مهدی قدمی" معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه و دوست نزدیک کرباسیان پیوند داده‌اند.

عبدالرحمن ندیمی بوشهری، آذرماه سال قبل به «نود اقتصادی» گفته بود که "از ابتدا هم تصمیم به پیوستن به این وزارتخانه را نداشته و او را با زور به وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی آورده‌اند و هر روزی هم که به او بگویند به سلامت، دستشان را خواهد بوسید."

این جمله معنادار معاون آن زمان بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی تاحدودی این پیام را فرستاد که ماندگاری ندیمی بوشهری در این وزارتخانه چندان هم طولانی مدت نخواهد بود.

او به «نود اقتصادی» تصریح کرده بود که بیش از چهار دهه از رفاقت او با مسعود کرباسیان گذشته اما یک چیز را انکار نکرد و آن اینکه در مورد عزل و نصب مدیران عامل بانک‌ها و شرکتهای دولتی هر فردی یک سلیقه ای دارد و ممکن است که دو رفیق هم با هم دچار اختلاف سلیقه باشند!

گفته می‌شود که در مدت حضور ندیمی بوشهری در سمت معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی هر بار که بحث تغییر یک مدیر ضعیف مطرح شده و یا برعکس، هر زمان که او از مدیری دفاع کرده تصمیمات او در میانه راه با وتوی کرباسیان مواجه شده است.

به نظر می‌رسد که اختلاف کرباسیان و ندیمی بوشهری حتی از عزل و نصب مدیران شرکت‌ها و بنگاهای وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی هم فراتر رفته بود.

به عنوان نمونه، باوجود دفاع کرباسیان برای پیوستن ایران به FATF و اظهار امیدواری او برای تصویب هر چه سریعتر آن در مجلس برای عضویت  در FATF ، اما ندیمی بوشهری ساز مخالف کوک کرده و در اظهاراتی گفته که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان افراد قانونگذار در کشور حق دارند که برای عضویت در FATF نگران باشند، زیرا برخی از مقررات موجود در FATF مشکلاتی را برای سیستم بانکی کشور ایجاد می‌کند و یا اساسا منطبق با تفکرات ما در کشور نیست. از همین رو برخی کارشناسان بر این باورند یکی از مواردی که باعث دور شدن این دو دوست قدیمی از هم شده است، اختلاف دیدگاه درباره FATF  است.

صرفنظر از پرداختن به موارد اختلافی بیشتر، بین معاون بانک و بیمه و وزیر امور اقتصادی و دارایی، اما شکی باقی نمانده که شکاف عمیق بین ندیمی و کرباسیان به هیچ روی قابل ترمیم نبود.

بازی ندادن ندیمی بوشهری در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های وزارت امور اقتصادی و به بن بست کشیده شدن نظرات او دیگر، انگیزه ماندن را از ندیمی بوشهری سلب کرده بود.

گویا با وداع بی سرو صدای ندیمی بوشهری، اکنون اما کرباسیان معاون جدید بانک و بیمه خود را از سازمان برنامه وبودجه انتخاب کرده که در سوابق کاری او هیچ نشانه ای از سابقه حضور در صنعت بیمه و بانک دیده نمی‌شود.

بدون ندیمی بوشهری و یا با باقری، کرباسیان در مسیری اشتباه که طیب نیا پا نهاده بود گام برمی‌دارد، چرا که تا اکنون تکلیف مدیران بی انگیزه‌ای همچون "عبدالناصر همتی" و برخی مدیران دیگر در شرکت‌های دولتی را روشن نکرده که نتیجه آن وارد آمدن صدمه بیشتر به شرکتهای دولتی، صنعت بیمه  و از آن مهمتر به منافع عمومی است.

کاری که به عمر مدیریتی ندیمی بوشهری قد نداد، بنابر این باید دید که باقری، گزینه جدید معاونت بانک وبیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد توانست گره ای از گره‌های کور  شرکت‌های دولتی باز کند!

با رفتن معاون بانک و بیمه، مسعود کرباسیان رفاقت 40 ساله را در حق ندیمی بوشهری به جا آورد و مرد کهنه کار این وزارتخانه، عطای معاونت را به لقای آن بخشید.

آیا وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد توانست بر مشکلات فزاینده نظام بانکی و صنعت پر چالش بیمه فائق آید؟