به گزارش «نود اقتصادی» حسن روحانی 15 خرداد 92 تقریبا 9 روز قبل از انتخابات در گفت‌وگوی مستقیم با مردم (در تلویزیون) بعد از نکوهش بی‌برنامگی‌ها، می‌گوید: «من یک نکته‌ بسیار ساده بگویم، ما سه میلیون و 300 هزار بیکار داریم و اگر در سال 10 میلیون توریست وارد کشور شود، 13.6 میلیارد دلار درآمد ارزی و چهار میلیون اشتغال درست می‌شود، یعنی با یک برنامه‌ریزی صحیح در یک مساله اقتصادی و اجتماعی ما می‌توانیم بیکاری را حل کنیم.»

این سخنان حسن روحانی امیدهای تازه‌ای در دل فعالان بخش گردشگری ایجاد کرد. با این‌حال آنچه اتفاق افتاد، توسعه مورد انتظار فعالان و کارشناسان بخش گردشگری نبود. چنانکه در دولت روحانی بیشترین رشد گردشگران ورودی به کشور در سال 92 با رشد 17.97 درصد اتفاق افتاد و برخلاف انتظارها رشد گردشگران ورودی در دو سال اخیر منفی بوده است.

بر این اساس رشد گردشگران بین‌المللی در سال 95 حدود (5.40- درصد) و رشد پنج‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1.08- درصد) بوده است. جدول پایانی تعداد گردشگران بین‌المللی واردشده به ایران در 10 ساله اخیر را نشان می‌دهد که بر اساس آن، تعداد گردشگران از چهار میلیون و 70 هزار نفر در سال 91 به پنج میلیون و 181 هزار نفر در سال 94 رسیده که این روند با کاهش 5.40 درصدی در سال 95 به چهار میلیون و نه‌صد هزار نفر رسیده است. همچنین در پنج ماهه سال جاری تعداد دو میلیون و ۱۵۹ هزار نفر گردشگر بین‌المللی به ایران واردشده‌اند که این میزان با کاهش بیش از 23 هزار و 500 نفری نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ روبه‌رو بوده است. 

مرور آمارهای مربوط به تعداد گردشگران بین‌المللی واردشده به ایران نشان می‌دهد برخلاف وعده‌های رئیس دولت‌های یازدهم و و دوازدهم و اهداف کمّی سند چشم‌انداز، بخش گردشگری ایران جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده است و با عدم تحقق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به نظر می‌رسد با ادامه شرایط فعلی در این بخش، بسیاری از فرصت‌های تاریخی صنعت گردشگری به‌سرعت از دست خواهد رفت و با وجود «خوش‌خیالی‌های پفکی» آینده چندان درخشانی برای این بخش در انتظار نیست.