«نود اقتصادی»- نفتکش "سانچی" هشت روز پس از برخورد با "کریستال" چینی همچنان غرق در آتش،"علی ربیعی" نماینده ویژه رئیس جمهوری در کمیته پیگیری نفتکش حادثه دیده از روز جمعه دست خالی در شانگهای و خانواده 32 ملوان نفتکش ایرانی همچنان با چشمانی گریان و دلهایی نگران، چشم انتظار دریافت خبری تازه!

نماینده رئیس جمهوری در کمیته پیگیری گفته که از ژاپن و کره جنوبی برای شرکت در عملیات اطفا درخواست کمک کرده و افزوده که امروز به هر شکل ممکن، باید تیم امداد و نجات ایرانی روی کشتی رفته و تکلیف دریانوردان ایرانی مشخص شود!

خواسته‌ای که از زمان درآمیختن سانچی با آتش، بارها و بارها بر زبان بسیاری از ایرانیان باز تکرار شده، اما تا این لحظه که نتیجه‌ای در برنداشته است.

عصر شانزدهم دی ماه، نفتکش ایرانی با 136 هزارتن میعانات گازی صادراتی پس از عزیمت به سمت کره جنوبی با کشتی فله بر کریستال چینی برخورد کرد که این حادثه منجر به ایجاد آتش سوزی شدید در کشتی نفتکش شده و سرنوشت 32 سرنشین آن از جمله 30 نفر ایرانی و 2 بنگلادشی را همچنان درهاله ای از ابهام فرو برده.

گفته می‌شود که تا اکنون سه جسد پیدا شده اما از هویت آنها اطلاع مهمی در دست نیست.

"هادی حق شناس"، معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفته که تیم تجسس و نجات چینی پس از ورود به کشتی دو پیکر را یافته و آنها را به بندر شانگهای منتقل کرده و قرار است برای شناسایی به پزشکی قانونی کشور منتقل شوند.

وی در عین حال خبر داده که جعبه سیاه کشتی هم پس از پیدا شدن به کشور صاحب پرچم (پاناما) نفتکش منتقل می‌شود.

پرسش بزرگی که دراین ماجرابدون جواب مانده،پیرامون سرنوشت 29 ملوان دیگر حاضر در این نفتکش بوده که همچنان پاسخی روشن برای آن یافت نشده.

برکنار از آن، آیا برخورد دو کشتی مذکور، ناشی از خطای انسانی بوده و چرا خدمه کشتی چینی کریستال با وجود گذشت چند روز از این ماجرا، مهر سکوت برلب زده اند؟

حال آنکه در اینجا و در قلب پایتخت علامت‌های سوال بسیاری پیرامون دلایل برخورد و سهل انگاری دولت در پیگیری به موقع برای خاموش کردن نفتکش ایرانی در ذهن دست اندرکاران امر در حال رژه رفتن بوده است.

ناگفته نماند که تاخیر در خاموش کردن زبانه‌های آتش در"سانچی"و بی خبری مطلق به طرز عجیبی انگشت اتهام را به سمت دولتمردان چین نشانه رفته.

هر چند که این نوع نگاه، از بار عملکرد دیپلماسی ضعیف دولت تدبیر در پیگیری خاموش کردن به موقع نفتکش و یافتن مابقی ملوانان نمی کاهد.

شکی نیست که حداقل انتظار در این ماجرا، همراهی پررنگتر دولت چین در خاموش کردن هرچه سریعتر آتش نفتکش ایرانی بوده اما نه تنها این مهم محقق نشد بلکه فرمانده چینی اطفای حریق نفتکش ایرانی در شانگهای، همین دیروز، مانع از بازدید علی ربیعی از کشتی کریستال چینی شده، همان کشتی که پس از برخورد تمامی سرنشینان آن سالم مانده و اکنون بازدید ربیعی از این کشتی، منوط به موافقت دولت چین شده است!

در این سوی ماجرا، سانچی کشتی در حال سوختن، از دو روز قبل و با جریان آب به سمت دریای مجمع الجزایر ژاپن به حرکت درآمده، پس طبق کنوانسیون‌های بین المللی حمل و نقل دریایی، اکنون نوبت ژاپنی‌ها است تا هرچه سریعتر و درکنار چینی‌ها، برای خاموش کردن نفتکش، هر آنچه که در چنته دارند به کار بندند.

اتفاقی که به واقع رخ نداده و گفته می‌شود، مهمترین دلیل کم کاری چینی‌ها در خاموش کردن به موقع نفتکش ایرانی بدی آب و هوا بوده اما چه کسی است که نداند پایه‌های این دلیل چندان هم محکم نیست.

علی ربیعی، رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده ایرانی گفته که چشم امید مردم ایران به تکاوران و تیم امداد ایرانی بوده که به تازگی به سمت سانچی عزیمت کرده اند و افزوده که انتظار داریم طرف چینی تلاش بیشتری برای عملیات امداد و نجات به خرج دهد!

با تمرکز اندکی بر اظهارات نماینده روحانی درشانگهای، می‌توان درک کرد که طرف چینی در جریان خاموش کردن آتش سانچی همراهی چندانی به خرج نداده است.

دست اندرکاران امر گفته‌اند که سکوت معنادار خدمه کشتی کریستال پیرامون بیان جزییات بروز سانحه در هشت روز قبل و همراه نبودن جدی آنها در خاموش کردن این نفتکش ایرانی می‌تواند معناهای متفاوتی داشته باشد.

از جمله احتمال دامن گیر شدن تبعات حقوقی و بیمه‌ای برخورد نفتکش سانچی با کریستال که سبب شده  چینی‌ها حتی اجازه بازدید ربیعی از آن را هم صادر نکنند.

امروز یا نهایتا فردا و در صورت غرق نشدن نفتکش سانچی، تکاورهای ارتش به قسمت موتور خانه نفتکش راه می‌یابند و سرنوشت مابقی ملوانان هم روشن خواهد شد اما نکاتی در بین هست که نمی‌توان از آن به سادگی گذشت.

تاخیر در اعزام نماینده رئیس جمهور به شانگهای برای پیگیری سرنوشت سانچی، قدرت ضعیف دیپلماسی دولت تدبیر در مکلف کردن چین، بزرگترین شریک تجاری ایران برای همراهی هرچه سریعتر در فرونشاندن به موقع آتش سانچی و رهایی سایر ملوانان از جدال با آتش و دست آخر هم سکوت معنادار ملوانان کشتی کریستال پیرامون حواشی روز حادثه.

خانواده های نگران ملوانان ایرانی، این روزها با چشمانی اشک بار،بارها ذهن خود را از قفس جغرافیا به بیرون کشیده و راهی دریای چین و ژاپن کرده اند،با آرزوی در آغوش کشیدن یکبار دیگر عزیزان خود.

باید دید که امروز تکاوران ارتش تا کجای طبقات زیرین نفتکش ایرانی نفوذ خواهند کرد، همان نقطه ای  که به نظر می رسد مابقی ملوانان در آن محبوس شده باشند.

درصورت موفقیت،نمره سربلندی آن در این آزمون بزرگ فقط به تکاوران ارتش می رسد،همان هایی که با جانفشانی به جدال آتش و فولاد داغ رفته اند و نه چینی هایی که به بهانه باد و باران بارها،عملیات جستجو را متوقف کرده اند.

تجربه سانچی،یکبار دیگر نشان داد که نمی توان به غیر ازاتکا به توان داخلی ،به هیچ کس دیگر اعتماد کرد،حتی چشم بادامی های چینی که هر لحظه  در دهلیز اقتصادایران مانور سرعت می دهند.

آزمون سانچی آموخت که چینی ها هم شریکی چندان قابل اتکایی به نظر نمی رسند.