«نود اقتصادی»- خبرنگار «نود اقتصادی» اطلاع یافته که با وجود بالا بودن سنوات خدمت اغلب کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اما حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور آنها طی سنوات مالی گذشته پرداخت نشده و جالب‌تر اینکه از این بابت ذخیره‌ای هم در حساب‌ها هم منظور نشده است.

گفته می‌شود که در حال حاضر، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دارای هشت هزار و 113 نفر نیروی انسانی بوده و تعداد اتوبوس‌های آن هم در پایان سال 95  از مرز 6 هزار و 262 دستگاه عبور کرده است.

از قرار معلوم، با توجه به ماهیت عملیات شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کارکنان آن عمدتا مشمول تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی بوده و شغل آنها در زمره مشاغل سخت و زیان آور طبقه بندی می‌شود.

ناگفته نماند که براساس مقررات موصوف، کارفرمایان مکلف شده‌اند تا معادل 4 درصد از حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را علاوه بر بیمه سهم کارفرما در وجه سازمان تامین اجتماعی کارسازی کنند.

بنابراین اگر چه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نسبت به استعلام مانده قطعی بدهی موصوف از سازمان تامین اجتماعی اقدام کرده‌اند اما سازمان مزبور در خصوص اعلام میزان قطعی بدهی اقدامی نکرده و تعیین بدهی قطعی را منوط به خاتمه خدمت هریک از کارکنان مشمول مشاغل سخت و زیان آور کرده است.

سهم اتوبوس و مینی بوس از جابجایی سفرهای روزانه شهر تهران حدود 20 درصد بوده که بعد از رتبه نخست جابجایی مسافران با وسایل نقلیه شخصی با 44 درصد و تاکسی و ون با 22 درصد در رتبه سوم قرار داشته و رتبه چهارم این ترکیب هم به مترو با سهم  14 درصدی در جابجایی مسافران در سفرهای روزانه شهر تهران اختصاص یافته است.