به گزارش «نود اقتصادی» وزارت اقتصاد در حالی واردات دوغ را تکذیب کرده که آمار مقدماتی ماهیانه تجارت خارجی کشور که در سایت گمرک منتشر شده، از واردات دوغ به کشور حکایت دارد.

در جوابیه وزارت اقتصاد آمده است که: "با توجه به انتشار خبری کذب در فضای مجازی و برخی سایت های خبری مبنی بر واردات چهار محموله دوغ از طریق گمرک بندر گناوه بدینوسیله اعلام می شود با بررسی های بعمل آمده سوابق از سامانه بر خط جامع امور گمرکی هیچ گونه واردات دوغ از این گمرک صورت نگرفته و این خبر بی اساس بوده و تکذیب می شود .بر این اساس ردیف تعرفه 0403 در کتاب مقررات صادرات و واردات شامل چندین قلم کالا می شود که بررسی این ردیف های تعرفه ای در سامانه جامع گمرکی نشان می دهد که اساسا هیچ گونه پته الکترونیکی ترخیص کالایی تحت عنوان دوغ از گمرک گناوه صادر نشده و اصولا انتشار چنین اخباری از سوی برخی رسانه های خاص نوعی شیطنت رسانه ای بوده است ."

اما اصل ماجرا چیست؟ بر اساس گزارش گمرک از واردات کشور براساس اطلاعات موجود و مقدماتی هشت ماهه سال 1396، در ردیف‌های 17932، 64084، 20214 واردات دوغ به شماره تعرفه 04039090 از مبدا امارات به کشورمان از طریق گناوه  درج شده است.

لازم به ذکر است اگر وزارت اقتصاد و گمرک معتقدند ردیف تعرفه 04039090 در کتاب مقررات صادرات و واردات شامل چندین قلم کالا است که دوغ یکی از آنها است، ضروری است نسبت به اصلاح تعرفه‌ها اقدام کنند و برای هر کالا یک ردیف تعرفه مجزا تعیین کنند و کم‌کاری‌های خود را بر گردن رسانه‌ها نیندازند.

ضمن آن که اقلامی که در ردیف تعرفه 04039090 قرار می‌گیرند عبارتند از: «دوغ،  شیر و خامه  بسته بندی  شده  کفیر و سایر شیرها و خامه  ها ی  تخمیرشده... به استثنای فرآورده های مخصوص تغذیه کودکان شیرخوار.»

 اکنون باید از مسئولان گمرک و وزارت اقتصاد پرسید، آیا واردات هر یک از این اقلام که در داخل کشور به اندازه کافی تولید می‌شود، قابل دفاع است؟  آیا ایران در زمینه تولید شیر و خامه دچار عقب‌ماندگی است که نیازمند واردات آن از امارات است؟ آیا فقط واردات دوغ، ایراد دارد و واردات سایر مواد فوق، بدون عیب است؟

البته امیدواریم این توضیحات سبب آن نشود که با فشار وزارت اقتصاد، گمرک اقدام به سانسور جزئیات آمار واردات به کشور کند تا مبادا رسانه‌ها از واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، انتقاد کنند.

معلوم نیست جوابیه‌های وزارت اقتصاد توسط چه کسی نوشته می‌شود که چنین اشتباهات عجیبی در آن وجود دارد!