مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «نود اقتصادی» در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس جمهور در مورد ورود 14 میلیارد دلار سرمایه خارجی به ایران در دوران پسابرجام اظهار کرد: وقتی ما یک تفاهمنامه با یک کشور خارجی امضا می‌کنیم، تنها در صورتی به عنوان سرمایه‌گذاری خارجی به حساب می‌آید که محقق شود، صرف امضای تفاهمنامه را نمی‌توان به عنوان سرمایه‌گذاری خارجی به حساب آورد.

وی افزود: به عنوان مثال ما برای خرید هواپیما از آمریکا با شرکت بوئینگ تفاهمنامه امضا می‌کنیم، سوال اینجاست آیا با این کار سرمایه خارجی وارد کشور شده است؟ شما می‌بینید که وقتی دولت آمریکا تغییر کرد و آقای ترامپ رئیس جمهور شد، همین تفاهمنامه هم بی‌ارزش است. بنابراین نباید تفاهمنامه‌ها را به عنوان آمار سرمایه جذب شده حساب کرد، زیرا ممکن است هیچ وقت اجرایی نشود. تنها سرمایه‌های خارجی محقق شده باید به عنوان سرمایه خارجی جذب شده به حساب بیاید.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: آمار آقای جهانگیری ممکن است در بخش نفت و گاز محقق شده باشد، اما سرمایه گذاری خارجی در نفت و گاز به حدی نیست که اثرش در اقتصاد ملی دیده شود و ایجاد شغل کند. وقتی سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز انجام می‌شود تا زمانی که این نفت و گاز استخراج شود، به فروش برسد و پولش وارد اقتصاد ملی شود فرآیند بسیار طولانی را باید طی کند.

سرمایه گذاری خارجی در نفت و گاز شغل ایجاد نمی‌کند

دانشمند تصریح کرد: اگر 14 میلیارد سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام جذب اقتصاد ایران شده و یا به قول آقای جهانگیری 11 میلیارد دلار در این چهار سال وارد تولید صنعت کشور شده باید اثر آن در اشتغال دیده شود، سوال اینجاست که چرا ما چنین اثری را نمی‌بینیم که سخنان معاون اول رئیس جمهور را تایید کنیم؟

وی گفت: مردم صاحب اصلی مملکت هستند و آمار را باید همانطور که اتفاق افتاده برای مردم توضیح دهیم. این درست نیست که آمار سرمایه گذاری های تصویب شده را به عنوان سرمایه جذب شده به مردم اعلام کنیم و از اعداد و ارقام اقتصادی استفاده سیاسی داشته باشیم.

این عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: دولت کارگزار مردم است و مردم دولتمردان را استخدام کرده‌اند که کارهایشان را انجام دهد. دولت ارباب مردم نیست، ما باید این اصل را بپذیریم. بنابراین کارگزاران ملت به آنها اطلاعات صحیحی بدهند. تا زمانی که مشکل بانکی ما با دنیا حل نشود امکان جذب سرمایه نداریم. شرکت خارجی که می‌خواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند نمی‌تواند به بانک خود مراجعه کند پولش را به صورت نقدی در کیف خود قرار دهد و وارد ایران کند! باید ارتباطات بانکی برقرار شود تا اتهام پول شویی به بانک و سرمایه گذار خارجی وارد نشود.

دانشمند گفت: طبق اطلاعات دقیق و آمارهای رسمی در دولت آقای روحانی به طور میانگین بیشتر از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد اقتصاد کشور نشده است. این آمار به جز بخش نفت و گاز است زیرا مثلا در منطقه ویژه عسلویه شرکت خارجی با ایران قرارداد بسته و گفته که من فلان مقدار نفت استخراج می‌کنم و از این میزان استخراج سهم خودم را بر می‌دارم. این گونه سرمایه‌گذاری‌ها را خیلی نباید سرمایه‌گذاری خارجی تلقی کنیم.