عبدالحمید نادریان فعال صنعت نفت در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: مشکل اقتصاد ایران مدیریت است و همه دولتهای بعد از انقلاب، کشور را با آزمون و خطا اداره کردند.

وی با انتقاد از افزایش بودجه جاری کشور اظهار کرد: بودجه جاری دولت از 88 هزارمیلیارد تومان سال 92 به 310 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسیده است. معنی آن این است که دولتها بزرگتر شده‌اند. در دنیا دولت‌ها بزرگ نمی‌شوند، بلکه بخش خصوصی را با رقابت بزرگ می‌کنند.

نادریان گفت: قبل از انقلاب 112 میلیارد از درآمد کشور حاصل از فروش نفت بود و بعد از انقلاب 1316 میلیارد دلار از این محل تامین شد. به غیر هزینه‌های دوران جنگ بخش بالایی از این درآمد صرف هزینه جاری دولتها شده است.

وی بیان کرد: این بزرگترین چالش ایران است. درآمد فروش نفت به جای سرمایه‌گذاری در 31 استان ایران ، خرج مخارج روزانه دولتها با پرسنل حقوق بگیر دولتی که اکنون 8.5  میلیون نفر هستند می‌شود. در 48 ماه مدیریت جناب روحانی وقت و پتانسیل ایران صرف برجام و هدایت نقدینگی به سمت شبه بانکها شد و این مسئله توجیه کار اقتصادی در کشور را از بین برد.

این فعال صنعت نفت خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی آقای روحانی دستگاه مختصات حرکت خود را به بیرون از کشور منتقل کرده است. این یعنی امید آنها به سرمایه گذاری خارجی است. اما حرکت اگر از درون ایران نباشد ما راه به جایی نمی بریم.

نادریان بیان کرد: در حال حاضر همسایه‌های ایران از خواب مسئولان ما استفاده می کنند. عربستان 10 برابر ما از میدان مشترک نفتِ سبک، برداشت می کند. عربستان از میادین مشترک خود 450 هزار بشکه در روز برداشت می‌کند در حالی که ما هنوز 45 هزار بشکه در روز برداشت می‌کنیم.

وی افزود: مشکل ما این است که بانکها در حوزه انرژی وارد نشده‌اند و از بیش از 1500 هزار میلیارد تومان نقدینگی سهم ناچیزی به صنعت نفت می‌رسد. مسئولان ما باید توجه کنند که اگر کار داخل را به خارجی بدهند، مشکل اشتغال خارجی‌ها را حل کرده‌اند.