به گزارش نسیم، عباسعلی ابونوری اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکز گفت: برنامه های عمرانی دولت ها از بودجه های سالیانه مهمتر است، چرا که بودجه باید مکمل برنامه های ۵ ساله ما باشد یعنی اگر ساختار برنامه تعریف شده نباشد بودجه نیز گرفتار این وضعیت خواهد شد. وی افزود: بودجه به عنوان یک برنامه کوتاه مدت و برنامه های عمرانی به عنوان برنامه های بلند مدت هستند که ما به هیچ عنوان تا به حال به دلیل ندانم کاری های دولت های گذشته و حال برنامه های عمرانی که باید بلند مدت و منسجم باشند نداشته ایم و به همین دلیل بودجه ریزی هم نتوانسته است آن کارایی لازم را داشته باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: تمام ذهنیت دولت و مجلس باید تدوین یک برنامه عمرانی حداقل ۲۰ ساله باشد چرا که با این شرایط بودجه ریزی نیز با راحتی بیشتری انجام شده و هیچ اخلالی هم در مسائل اقتصادی کشور ایجاد نمی کند. ابونوری افزود: ضمن اینکه چهارچوب بودجه ها تعریف شده است و می توان تا ۶ درصد تغییراتی در بودجه ها اعمال کرد یعنی زمانی که ساختار برنامه تعریف شده است ساختار بودجه هم تعریف شده است البته ممکن است بعضی از قوانین و سیاست گذاری ها تغییر بکنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: ما از سال ۵۷ با آغاز انقلاب اسلامی تا سال ۶۷ به دلیل مسائل دفاع مقدس هیچ برنامه عمرانی نداشتیم و فقط بودجه ریزی هایی را انجام می دادیم که برنامه ها را نیز بر اساس آن بودجه ریزی هماهنگ می کردیم . وی اظهار داشت: اولین برنامه عمرانی از سال ۶۷ تا ۷۲ بسته شد اما دوباره در سال ۷۳ چون نتایج حاصل منطبق بر آن چیزهایی که دولت می خواست نبود برنامه عمرانی نداشتیم.
وی ضمن اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی در بودجه ریزی سالانه کشور به تراز گفت: اخیرا با مطرح شدن مسائل اقتصاد مقاومتی، دولت یازدهم مجبور شده است یک سری تغییرات در برنامه های عمرانی ایجاد کند تا بتواند موضوع اقتصاد مقاومتی را هم در داخل برنامه های عمرانی بگنجاند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر داشتن برنامه های عمرانی بلند مدت گفت: برنامه ای که الان توسط دولت یازدهم تدوین شده است یک برنامه ۵ یا ۱۰ ساله است در حالی که ما نیازمند یک برنامه عمرانی ۲۵ ساله هستیم که باید دولت تعریف و در مجلس تصویب شود. وی در باره مزایای چنین برنامه ای تصریح کرد: با داشتن یک برنامه بلند مدت در آینده هر دولتی که سرکار می آید دیگر نیازی به تدوین برنامه های عمرانی جدید نبوده و می تواند بودجه ریزی خودش را با برنامه های عمرانی هماهنگ کرده و روی همین روال هم بودجه را سروقت به مجلس ارائه دهد. یعنی وقتی ساختار و برنامه های عمرانی کشور تعریف شده باشد بودجه ریزی هم کار چندان مشکلی نخواهد بود. وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید هر چه زودتر بودجه ۹۵ را به مجلس بدهد گفت: امیدواریم بی نظمی های دولت قبل در این دولت تکرار نشود. وی درباره کاهش قیمت نفت و قرار گرفتن رقم متعادل نفت در بودجه ۹۵ نیز گفت: نفت هر روز در حال کاهش است و قیمت نفت بالای ۴۰ دلار میتواند برای اقتصاد غیرمنطقی باشد.

منبع: تراز