راه‌آهن؛ تنها بخشی که دولت هم مالک و هم بهره‌بردار است/واگذاری بهره‌برداری به بخش خصوصی؛ راهکار بین‌المللی

سید علیرضا سید وکیلی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی: صنعت ریلی ایران تنها بخشی از حمل‌ونقل است که دولت هم مالک زیرساخت و هم متولی عملیات بهره‌برداری است، در حالی که در جاده، هوا و دریا، دولت فقط نقش نظارتی دارد؛ این وضعیت ناشی از انحصار طبیعی شبکهٔ ریلی و خلط وظایف حاکمیتی با تصدی‌گری در شرکت راه‌آهن است. در اکثر کشورها، زیرساخت ریلی دولتی است اما بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شده؛ در ایران، ساختار ۱۰۰ سالهٔ راه‌آهن با رویکرد درآمد–هزینهٔ دولتی، مانع بهره‌وری بالای اقتصادی است و ضوابط نظارتیِ طراحی‌شده برای دستگاه‌های حاکمیتی، عملاً شرکت راه‌آهن را از کارآیی بازداشته است.

ویدیوها