افزایش نرخ ارز، نیاز به سرمایهٔ در گردش را دوچندان کرد/۷۰۰ همت برای تولید تدبیر شد؛ اما بانکها پای کار نیامدند
رضا غلامی، کارشناس اقتصادی: در اقتصاد وارداتمحور ایران، افزایش نرخ ارز الزاماً باید با افزایش سرمایهٔ در گردش تولید همراه شود؛ در غیر این صورت، رکود در تولید و انتقال تورم به مصرفکننده اجتنابناپذیر است. دولت برای این موضوع ۷۰۰ همت تدبیر کرد، اما بانک مرکزی آن را منوط به منابع داخلی بانکها کرد و بانکها از تأمین آن خودداری کردند. بخشی از مشکلات فعلی تولید، ناشی از کمبود سرمایهٔ در گردش بهدلیل افزایش نرخ ارز است؛ دولت موظف است متناسب با نیاز و ظرفیت هر واحد تولیدی، ریال مورد نیاز را تأمین کند و این وظیفهای است که باید به سرعت انجام شود.