انباشت دلار در خانه‌های مردم؛برنامه‌ای برای استفاده از آن وجود ندارد

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: بخش بزرگی از سرمایهٔ مردم در خانه‌ها به شکل دلار نگهداری می‌شود تا ارزش پولشان حفظ شود، اما هیچ برنامه‌ای برای جلب اعتماد و هدایت این منابع نداریم؛ در حالی که با پیمان‌های پولی دوجانبه و استفاده از ارزهای دیجیتال مثل تتر، می‌توان ۸۵ درصد اقتصاد (واردات و صادرات) را بدون نیاز به دلار و درهم اداره کرد. نمونهٔ بارز، تجارت با چین است که با تبدیل ریال به درهم، درهم به دلار و دلار به یوان، هزینهٔ زیادی به اقتصاد تحمیل می‌شود؛ به نظر می‌رسد اراده‌ای برای شکستن هژمونی دلار وجود ندارد، در حالی که با اجرای ۹ راهکار مشخص، می‌توان از پول ملی صیانت و ارزش آن را حفظ کرد.

ویدیوها