به گزارش «نسیم»،  اصغر سهیلی‌پور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران با پروژه‌های عظیمی مواجه است که بتواند گازهای تولید شده در پارس جنوبی به مبادی مصرف در سراسر ایران برساند.

وی افزود: مهم‌ترین پروژه‌های سرمایه‌بر ما خطوط انتقال هستند که یک پروژه یکصد کیلومتری خط 56 اینچ با ایستگاه های تقویت فشار 4 میلیارد دلار هزینه در بر دارد.

رئیس کمیته سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز تصریح کرد: با تلاش وزیر نفت شورای عالی اقتصاد پذیرفت که اجرای پروژه‌های انتقال گاز پارس جنوبی را در طرح جامع پارس جنوبی قرار دهد و 10 میلیارد و 370 میلیون دلار برای این کار مصوب شد.

سهیلی‌پور افزود: تخصیص این اعتبار 10 میلیارد دلاری برای اجرای خطوط لوله انتقال گاز تا سال 96 برای ما کافی است و پس از آن برای تکمیل ادامه مسیر 10 میلیارد دلار دیگر باید تخصیص پیدا کند.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم 30 میلیارد دلار شرکت ملی گاز ایران نیاز دارد، گفت: از این رقم 10 میلیارد دلار با مصوبه شورای عالی اقتصاد تخصیص یافته که قرار است تا پایان سال 560 میلیون دلار آن به صورت علی‌الحساب به شرکت ملی گاز داده شود که با استفاده از این 10 میلیارد دلار خطوط ششم سراسری، نهم سراسری و خط 11 سراسری انتقال گاز اجرایی می‌شود.

رئیس کمیته سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ادامه داد: همچنین 7 میلیارد دلار دیگر از بند ق تبصره 2 قانون بودجه برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان و دیگر طرح‌های گازرسانی در کشور مصوب شده که 1.7 میلیارد دلار آن برای توسعه گازرسانی در سیستان و بلوچستان است.

به گفته این مقام مسئول 10 میلیارد دلار مصوب شده برای تخصیص خطوط انتقال گاز سراسری نیز از محل بند ق تبصره 2 قانون بودجه است.

سهیلی‌پور از مذاکره 40 شرکت خارجی از کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، ایتالیا، روسیه، انگلیس، فرانسه و کانادا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت گاز ایران خبر داد و گفت: این مذاکرات در حال انجام است که در این 40 شرکت عمدتا شرکت‌های خارجی بزرگ حضور دارند.

وی در خصوص دلیل عدم روی آوردن شرکت ملی گاز به انتشار اوراق مشارکت گفت: این مجوز در بودجه به ما داده شده که بتوانیم اوراق مشارکت منتشر کنیم اما به دلیل بالا بودن بهره این اوراق که در ظاهر 20 تا 22 درصد است اما در عمل با هزینه‌های جانبی تا 27 درصد می‌شود تاکنون به سراغ آن نرفته‌ایم.