به گزارش «نود اقتصادی» در روزهای اخیر که تناقض ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در حساب‌های اتاق بازرگانی ایران افشا شد، هیئت‌رئیسه اتاق سعی کردند با انکار موضوع، از پاسخگویی به افکار عمومی فرار رو به جلو کنند.

استدلال  هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی این است که این اعداد صحت ندارد و اصلا رقم درآمدهای اتاق بازرگانی به این مقدار نمی‌رسد. 

این درحالی است که بررسی‌ها از صورت مالی گروه بارز نشان می‌دهد این گروه که سال ۹۹ حدود ۷۱۸ میلیارد تومان سود داشته و ۳ میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان سهم به اتاق بازرگانی پرداخت کرده است.

حال سوال مهم از هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی این است که شرکت‌های بزرگ که سال ۹۹ بین ۳۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان (هلدینگ‌هایی همانند شستا و پتروشیمی خلیج‌فارس و ...) سود خالص داشته‌اند چقدر سهم به اتاق بازرگانی پرداخت کرده‌اند. 

قابل ذکر است غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی در ماه‌های گذشته طی گفتگویی که با «نود اقتصادی» داشت، مدعی شده بود متوسط درآمدهای اتاق بازرگانی از ۳ در هزار مالیاتی در ۵ سال گذشته سالی ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است اما این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال ۹۸ و ۹۹ فقط پرداختی گروه فولاد مبارکه اصفهان به اتاق بازرگانی به ترتیب ۱۲۴ و ۱۰۸ میلیارد تومان بوده است.