به گزارش «نود اقتصادی»، شرکت مپنا برای توسعه قرارداد توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از سال ۸۹ وارد عمل شد و قرار بود تا این طرح با هدف تولید گاز طبیعی به‌ میزان دو میلیارد فوت‌ مکعب در مدت زمان ۳۵ ماه، به اتمام برسد. هر چند که به دلیل تعلل و سوء مدیریت در وزارت نفت، فاز ۱۴ پارس جنوبی اکنون رکوردار تاخیر در افتتاح فازهای گازی ایران محسوب می‌شود.

سال گذشته نمایندگان مجلس هم چون از توضیحات زنگنه، وزیر سابق نفت در خصوص تاخیر در افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی قانع نشده بودند به او کارت زرد نشان دادند.

مهرماه سال ۹۹ بیژن نامدار زنگنه، وزیر سابق نفت در صحن علنی مجلس، از عملیاتی شدن نخستین ردیف پالایشی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در اواخر سال ۹۹ خبر داد و گفت که سه ردیف دیگر این پالایشگاه اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. ناگفته نماند که هیچ یک از وعده‌های وزیر سابق نفت در این زمینه محقق نشد.

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس گفته که تاخیر در افتتاح و بهره‌برداری کامل از فاز ۱۴ به دلیل یک تصمیم سیاسی و خطای مدیریتی بوده که سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار عدم‌النفع برای کشور در برداشت.

▪️درحال حاضر پیشرفت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۹۰ درصد رسیده و قرار است در زمستان امسال یک ردیف پالایشی آن با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز به بهره برداری برسد. بهره برداری از سه واحد دیگر این فاز احتمالا به اوایل سال ۱۴۰۱ موکول خواهد شد.

▪️واقعیت این است که عملکرد ضعیف وزارت نفت در این سال‌ها، نه تنها عدم‌النفع سنگینی برای کشور دربرداشت بلکه باعث شد تا زیان انباشته کمرشکنی هم به دست‌اندرکاران اجرای این طرح تحمیل شود.