«نود اقتصادی»-سعید ترکاشوند؛ روز گذشته شبکه عربی الجزیره قطر در صفحه تویتری خود به نقل از «سید روح الله لطیفی» سخنگوی سازمان گمرک اعلام کرده بود که پس از وقفه چندین ساله، روابط تجاری ایران و عربستان برای بار دیگر از سر گرفته شده است.

در این راستا، «سید روح الله لطیفی» سخنگوی سازمان گمرک ضمن تایید این خبر، جزئیات بیشتری را پیرامون این موضوع تشریح و در مورد آن اظهار کرد: این تبادل تجاری در قالب دو محموله متفاوت به مقصد عربستان سعودی صورت پذیرفته است که از این دو، یکی از محموله‌ها شامل کاشی با قطعات کوچک است که طبق برآورد به دست امده ارزش این محموله رقمی بالغ بر ۶ هزار دلار بوده و محموله دیگر شیشه‌های کروی شکلی است که قالبا برای ایجاد ایمنی در جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخنگوی گمرک در تشریح مقصد اصلی این محموله‌ها گفت: درحال حاضر تنها اطلاعات موجود پیرامون این تبادل د این است که این محموله‌ها به مقصد عربستان سعودی بارگیری و ارسال شده و در خصوص جزئیات بیشتر و شهر مقصد باید از طریق سازمان کشتیرانی پیگیری‌های لازم انجام شود.

وی در پایان در مورد بازه زمانی این تبادل گفت: این تبادل تجاری اخیرا به وقوع پیوسته، به طوری که می‌توان گفت این مسئله  در یک ماه ونیم گذشته و همزمان با روی کارآمدن دولت سیزدهم  انجام شده است.

گفتنی است که از زمان قطع روابط دیپلماتیمک دو کشور ایران و عربستان در سال ۹۴، دیگر هیچ گونه روابطی به جز تشرف زوار ایرانی به بیت الله الحرام در جهت ادای حج واجب وجود نداشته و طبق آخرین برسی‌ها میزان صادرات و وادرات ایران و عربستان در سال ۹۹ به صفر رسیده بود.

به نظر می‌رسد که این مسئله نمودی از نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ایران و عربستان در بغداد بوده و پیش‌بینی می‌شود در آینده شاهد تحولات قابل توجهی میان تهران و ریاض خواهیم بود.

منبع: بازار نیوز