نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک اعلام کرده که ادعای افت فروش نفت ایران به کشور چین از سوی برخی نهادهای رسمی مثل اتاق بازرگانی، بیشتر با هدف ایجاد مشکل در روابط راهبردی ایران با کشور چین صورت گرفته است.

سید محمدعلی خطیبی در گفتگو با «نود اقتصادی» اذعان داشت: یکی از کشورهایی که در دوران تشدید تحریم‌ها، واردات نفت از ایران را هرگز قطع نکرد کشور چین بود، هرچند که گاهی میزان واردات آنها دچار افت وخیز هایی بوده  اما هرگز قطع نشده است.

اتاق بازرگانی تهران به تازگی مدعی شده که صادرات نفت ایران به چین در ۷ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۹ درصد کاهش داشته  و درآمدهای نفتی ایران از این صادرات از ۷۶۶ میلیون دلار به ۱۰.۹ میلیون دلار رسیده است.

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک، با بیان اینکه با قطعی شدن قرارداد راهبردی بین کشورهای ایران و چین، میزان سرمایه‌گذاری و حتی خرید نفت هم از ایران رشد چشمگیری خواهد داشت، احتمال داد که حتی طرح موضوعاتی چون افت واردات نفت ایران از سوی چین ممکن است که با نیت تاثیرگذاری بر روابط ایران با سازمان همکاری‌های شانگهای هم صورت گرفته باشد و از اینکه ایران عضو این سازمان بزرگ شده، ناراحتند!