به گزارش «نود اقتصادی»، اصغر ابراهیمی اصل، معاون وزیر اسبق نفت و سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی اظهار داشت: در هشت سال دولت تدبیر و امید، روابط با چین، هند و روسیه  کاملاً به حاشیه رانده شده بود و همه توجهات به‌طرف غرب هدایت شده بود و کشور از ظرفیت‌های فراوان همکاری با اقتصادهای نوظهور محروم مانده بود!

وی بیان کرد: برای مثال وقتی در سال ۹۴ رئیس‌جمهور چین به ایران سفر کرد، از طرف دولت وقت مورد استقبال و بدرقه گرم و صمیمانه‌ای قرار نگرفت و این در حالی بود که در سفر رئیس‌جمهور چین از تهران به ریاض، آقای شی جین پینگ از چنان استقبال و بدرقه گرمی برخوردار شد که نتیجه آن منتج به انعقاد قراردادهای کلان اقتصادی دوجانبه میان ریاض و پکن شد.

ابراهیمی اصل گفت: عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای برای کشور بسیار مهم و کلیدی است. فرآیند اداری و حقوقی رسیدن به مرحله عضویت رسمی حدود، حداقل یکسال طول می‌کشد و پیوستن به این سازمان همکاری قدم مهمی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و روابط چندجانبه برای جمهوری اسلامی ایران است. حتی پیوستن به این سازمان موضوع همکاری ایران با اتحادیه بریکس را نیز تقویت می‌کند.

معاون وزیر اسبق نفت افزود: اتحادیه بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند. بریکس یک بازار به وسعت ۴۴ درصد اقتصاد جهان و ۴۳ درصد جمعیت جهان است و همکاری با این اتحادیه فرصت‌های زیادی را برای کشور به همراه دارد.