به گزارش «نود اقتصادی»، علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد گندمکاران ایران اظهار داشت: بخشی از کودهای مصرفی در زمین‌های کشاورزی، کودهای پایه هستند که تا همین چند وقت پیش با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شدند، اما دولت طی مصوبه‌ای واردات کود با ارز ترجیحی را حذف و به ارز نیمایی تبدیل کرد که به معنای افزایش پنج‌برابری هزینه کشاورزان در این بخش است.

وی بیان کرد: علاوه بر کود، سموم کشاورزی نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. به طوری که قیمت هر لیتر سم نیز با حذف ارز ترجیحی حدود پنج‌برابر شده است؛ مثلا سمی که تا همین چند روز پیش لیتری ۸۰هزار تومان بود، الان ۴۰۰هزار تومان شده است.

نایب رئیس بنیاد گندمکاران ایران گفت: متاسفانه باید گفت با تداوم این روند، بسیاری از محصولاتی که تا سال گذشته در ایران امکان تولید آن وجود داشت دیگر تولید نخواهند شد.

وی افزود: به‌جز کود و سم، برخی امکانات و ادوات کشاورزی نیز با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند. برای مثال قیمت تراکتور ۷۰درصد افزایش پیدا کرده است؛ ضمن این‌که علاوه بر افزایش قیمت، به دست کشاورز هم نمی‌رسد.

علیقلی ایمانی بیان کرد: کشاورز برای دریافت یک تراکتور باید در صف بایستد، چراکه در حال حاضر چیزی حدود ۸۰هزار متقاضی تراکتور در کشور وجود دارد، اما کل تولید کارخانه تراکتورسازی ایران که وزارت کشاورزی با آن قرارداد بسته ۱۵هزار دستگاه است، یعنی ۶۵هزار نفر در صف دریافت تراکتور هستند. از آن گذشته دستمزدها و هزینه‌های حمل‌ونقل نیز با توجه به تورم و شرایط اقتصادی کشور افزایش یافته‌اند.