به گزارش «نود اقتصادی» با انتخاب عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در مرداد سال ۱۳۹۲، وی در اولین اقدامات خود، با طرح مواردی همچون مسکن اجتماعی، طرح بازآفرینی شهری و ... مجلس را متقاعد کرد دولت مسکن مهر را کنار بگذارد.

 پس از این اقدام، طرح‌های ساخت مسکن تقریبا متوقف شد و عمده ساخت‌وسازها در قالب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بافت‌های فرسوده و غیره بدون پشتوانه و حمایت دولت انجام شد. این بی‌توجهی آخوندی را چندین بار به مجلس کشاند، با این حال مجلس دهم هر بار با آرای بیشتری، مهر تاییدی بر اقدامات مخرب آخوندی زد.

 در این زمینه آمارهای مرکز آمار ایران از صدور پروانه‌های ساختمانی نشان می‌دهد تعداد واحدهای مسکونی درج شده در پروانه ساختمانی صادرشده کل کشور در سال ۱۳۹۲ حدود ۷۷۰هزار و ۴۱۰ بوده که طی دوره مدیریت عباس آخوندی این تعداد با کاهش ۵۱ درصدی تا سال ۱۳۹۷ به ۳۷۶ هزار و ۵۷۵ واحد رسیده است.

قابل ذکر است پس از استعفای عباس آخوندی (پایان مهرماه ۱۳۹۷) گرچه دولت و وزیر جدید راه و شهرسازی با نقد اقدامات آخوندی، بسته‌های جدید رونق ساخت‌وساز همچون طرح اقدام مسکن ملی را کلید زدند، اما تعداد پروانه‌های ساختمانی سال ۱۳۹۸ نیز با کمتر از ۲ درصد افزایش، در سال گذشته به ۳۸۲ هزار و ۵۶۵ واحد رسیده است.