به گزارش «نود اقتصادی»، سهام عدالت و آزادسازی آن این روزها به سوژه نخست رسانه ها تبدیل شده است و بسیاری از مردم هنوز سئوالات بی شماری در این زمینه دارند. در این بین، در سال های گذشته عده ای بوده اند که مشمول سهام عدالت شده اند اما هم اکنون در قید حیات نیستند و وراث آن ها با سئوالات بسیاری مواجه شده اند.

طبق آخرین آمارهای موجود در سایت سهام عدالت، تعداد کل مشمولان سهام عدالت 49 میلیون و 148 هزار و 775 نفر بوده است که از این تعداد هم اکنون 46 میلیون و 569 هزار و 483 نفر در قید حیات می باشند. به عبارت بهتر، در این مدت حدود 2 میلیون و 579 هزار و 292 نفر از کسانی که مشمول سهام عدالت بوده اند از دنیا رفته اند.

در ادامه سعی می شود به هفت پرسش مهم وراث کسانی که مشمول سهام عدالت بوده اند و هم اکنون در قید حیات نمی باشند، پاسخ داده شود.

۱-از کجا متوجه شویم که شخص متوفی مشمول سهام عدالت بوده است؟

وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع نمایند.

۲-سهام عدالت مشمولان متوفی بین وراث قانونی چگونه تقسیم می شود؟

وراث قانونی مشمولان متوفی می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند.

بدیهی است تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت اقدام ننمایند، درخواست تقسیم ترتیب اثر داده نخواهد شد و چنانچه یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حاضر شوند ارائه مدرک نمایند انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر نمی ‌باشد.

۳-چه مدارکی برای ارائه به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت جهت تقسیم سهام عدالت متوفیان لازم است؟

الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی

ب- اصل کارت ملی وراث قانونی

پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی

ت- شماره شبای بانکی وراث

ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

۴-آیا وراث این امکان را دارند که سهام شخص متوفی را به شخص ثالث خارج از وراث قانونی منتقل کنند؟

وراث قانونی صرفا می‌توانند میزان سهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات آنها در گواهی حصر وراثت شخص متوفی بعنوان وارث ذکر شده انتقال دهند و بذل و انتقال یا هر نوع واگذاری آن به اشخاص دیگر امکان پذیر نمی‌باشد.

۵-آیا امضای تقسیم نامه سهام عدالت می تواند توسط وکیل، قیم ولی یا کفیل وراث قانونی انجام شود؟

بله. وراث می‌توانند نسبت به تعیین وکیل قانونی اقدام کرده و وکلای قانونی وراث با ارائه وکالتنامه رسمی و محضری، امکان مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت را به جای شخص وارث خواهند داشت. همچنین این اقدام در مورد قیم یا ولی و کفیل اشخاص نیز امکان‌پذیر است.

۶-آیا مراجعه وراث قانونی به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دارای یک مهلت مشخصی (سقف زمانی) است؟

خیر. هنوز سقفی تعیین نشده است اما بهتر است که تمامی ذینفعان (وراث قانونی) در اسرع وقت به دفاتر مراجعه و خدمات لازم را اخذ کنند.

۷-تکلیف وراث پس از حضور در دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و انجام کار و تقسیم سهام چیست؟

وراث تکلیف دیگری ندارند و به عنوان سهامدار سهام عدالت می‌توانند از منافع سهام و سود آن که به حساب آنان واریز می‌شود، برخوردار شوند و صرفا به اطلاعیه های بعدی سازمان خصوصی سازی در خصوص سهام عدالت توجه نمایند.

شایان ذکر است که در مورخه 13 خرداد ماه سال جاری  شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد که در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان از طریق الکترونیکی فراهم می‌شود. در همین رابطه اعلام شد که کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام تست‌های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه‌های این شرکت هستند تا تمامی فرآیندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیر حضوری انجام شود