به گزارش «نود اقتصادی»، افت ماهانه تولید خودرو در شرایطی از بهمن ماه امسال کلید خورد که پیش از این وزیر صمت افزایش تیراژ تا پایان سال‌جاری را وعده داده بود. با این حال نه‌تنها وعده صعود تولید محقق نشد بلکه طبق اخبار غیررسمی، تولید خودروسازان با کاهش حدود ۳۰ درصدی نیز همراه شده است.

شیوع گسترده بیماری کرونا از شهر ووهان چین آغاز شد. از آنجا که این شهر خود را به‌عنوان یک شهر خودرویی مطرح کرده است و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی خودروساز و قطعه‌ساز در آن خط تولید دارند، شیوع کرونا و تعطیلی این شهر روی وضعیت خودروسازان و قطعه‌سازان بین‌المللی تاثیر منفی گذاشته است.

درحال‌حاضر فعالیت خودروسازان حاضر در ووهان چین تا پایان ماه مارس متوقف است. همچنین کرونا سبب شده تا خودروسازان نتوانند قطعات مورد نیاز خود را از چین به خطوط تولید خود در سراسر جهان تزریق کنند.

 همان‌طور که اشاره شد فعالیت قطعه‌سازان حاضر در ووهان نیز محدود شده است. درحال‌حاضر بیش از ۳۰ شرکت قطعه‌ساز در ووهان حضور دارند که فعالیتشان به‌واسطه شیوع کرونا مختل شده است. از آنجا که بخشی از قطعات و مواد اولیه موردنیاز زنجیره خودروسازی نیز از مسیر چین تامین می‌شود و درحال‌حاضر صادرات از مبدا چین متوقف است، این اتفاق روی وضعیت تامین قطعه برای خطوط تولید خودروسازان اثر منفی گذاشته است. بنابراین شیوع کرونا می‌تواند دلیل مهمی بر عدم رشد تولید ماهانه خودروسازان باشد.