به گزارش «نود اقتصادی»، ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن اظهار داشت: در مورد افزایش سرمایه بانک مسکن باید گفت که این افزایش سرمایه ناشی از تبدیل بدهی بانک مسکن بابت خط اعتباری مسکن مهر به بانک مرکزی است و بدهی دولت به بانک مرکزی است. پس این افزایش سرمایه و نقدینگی به بانک مسکن تزریق نمی‌شود.

وی ادامه داد: این افزایش نقدینگی از سال 1402 می‌تواند اعمال شود که از محل اقساط وصولی بابت مسکن مهر نقدینگی 5 هزار میلیارد تومان وارد بانک مسکن می‌شود؛ در مورد صندوق پس‌انداز یکم همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم و با آن مواجه هستیم صندوق پس‌انداز یکم با کسری مواجه است چرا که 46 هزار میلیارد ریال مانده این صندوق است در حالی که 110 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده و اقساطی که برمی‌گردد اصل سود آن 6 هزار میلیارد ریال است که بیش از مانده از سایر منابع استفاده کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه الان امکان افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از صندوق پس‌انداز یکم نیست گفت: باید منابع جدید برای افزایش سقف تسهیلات مسکن صندوق یکم پیش‌بینی شود که فعلا در این خصوص برنامه‌ای نداریم البته یک سری اقدامات شده است اما به دلیل تنگناهای مالی این موضوع در حال حاضر امکانپذیر نیست.

 

بیشتر بخوانید:

مخالف افزایش تسهیلات خرید مسکن هستیم

برای اقتصادی که دارای رشد اقتصادی منفی ۹ درصد است، نباید وام مسکن را افزایش داد