«نود اقتصادی» رامین پولادرگ عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق: پس از تحریم‌ها علیه ایران این‌بار تحولات عراق بود که به نحوی مانع صادرات محصولات ایران شد. عراق بازاری مناسب برای محصولات تولیدی ایران است، چرا که سلیقه و ذائقه عراقی‌ها با محصولات تولیدی ایران همسو است.

با توجه به اینکه در آستانه مجمع عمومی عادی سالانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هستیم و یکی از دستور جلسه‌های آن انتخاب اعضای هیات‌ مدیره و بازرس است، انتخاب هیئت مدیره فعال و کارآمد در این برهه ضروری است. به همین‌خاطر افرادی که مدتهاست  در این‌اتاق حضوری بدون ثمر داشته اند باید جای خود را به افراد پر انرژی و با ظرفیتی بدهند که راه و چاه این مسیر را بهتر می دانند. باید عملکرد هیات رییسه کنونی این اتاق را مورد واکاوی قرار داده و الزامات دور جدید انتخاب هیات رییسه  را تبیین کنیم.

با توجه به اینکه هیات‌ مدیره اتاق‌های مشترک وظایفی از جمله سیاست‌ گذاری و تصمیم‌گیری دارد وهمچنین اتاق‌های مشترک به عنوان یکی از ارکان تشکلی در اتاق بازرگانی حضور دارند و در راستای شاخص تشکلی، فعالیت‌های اتاق مشترک ایران و عراق در قالب برگزاری سمینارها، هیات‌ها و کمیسیون‌ها نسبت به اتاق‌های مشترک دیگر باید فعالیت بیشتری داشته باشند. فعالیت‌های اتاق مشترک ایران و عراق را مثبت ارزیابی می‌کنم و اکنون عراق بزرگ‌ترین بازار هدف کالاهای صادراتی ایران است و باید نحوه فعالیت ما و میزان تجارت با این کشور، تناسب لازم را داشته باشد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که هیات‌مدیره نباید از موقعیت و فضای این اتاق به نفع اعضا سوء استفاده کند و در شرایط دیگری از این اتاق بهره ببرد. هیات‌مدیره فعلی اتاق مشترک ایران و عراق بیشتر وقت خود را برای تجارت‌های بزرگ پر سود و کم دردسر گذاشتند. البته نباید از  زحمات این عزیزان چشم‌پوشی کرد. هیات‌مدیره فعلی وقت زیادی برای تجارت‌های کوچک و کم سود نگذاشته و به همین دلیل افرادی که در هیات‌مدیره جدید این اتاق فعال خواهند شد باید رویکردشان به سمت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد، هرچند که دردسر آنها بیش از تجارت‌های بزرگ است.

در شرایط کنونی بهتر است جوان‌هایی در این اتاق فعال شوند که وقت لازم برای فعالیت را داشته باشند. افرادی که حضور پیدا می‌کنند باید بدانند که کار تشکلی به معنی دیگرخواهی است و اول باید به کار دیگران برسند سپس فعالیت‌های خود را در کنارش انجام دهند. مورد بعدی اینکه از جنس اقتصاد بوده و در بازار عراق فعال و با آن آشنا باشند؛ نه اینکه صرف داشتن رزومه  و چند عکس با شخصیتهای سیاسی و اقتصادی کاندیدای انتخابات شوند.

ترکیب هییت مدیره جدید باید ترکیبی از پیشکسوتان و جوانان باشد. افرادی که فقط در سمینارها دیده میشوند و حرفی برای گفتن ندارند باید از ترکیب هیئت مدیره حذف گردد و حضور تجار جوانی که صادرکننده نمونه بوده و حرفی برای گفتن دارند، از طرفی در کشور سهم اقتصادی داشته و توان تحلیل دارند، جایگزین این‌افراد شوند. اتاق مشترک ایران و عراق باید اتاق‌های مشترکی باشد که تعداد بالایی کمیسیون‌های آن فعال باشد و جای خالی  رایزن های بازرگانی از سوی سازمان توسعه تجارت را پوشش دهد تا بتوان از تمام ظرفیتهای  موجود در کشور عراق بهره برد.