به گزارش «نود اقتصادی»، حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، پیرامون لزوم مقابله با فرارهای مالیاتی در کشور گفت: ازجمله مشکلات اساسی کشور در بخش مالیات عدم شفافیت است. وقتی در کشور زیرساخت‌های لازم برای شفافیت وجود ندارد، نمی‌توان انتظار مقابله با فرار مالیاتی داشت. برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی باید آمار و اطلاعات دقیقی از درآمدهای مالی اصناف و گروه‌های شغلی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: درحال حاضر سازمان امور مالیاتی از کارگران و کارمندان مالیات دریافت می‌کند ولی از سوداگرانی که در یک روز با دلالی و واسطه‌گری درآمدهای هنگفتی به دست می‌آورند، مالیات دریافت نمی‌کند. مالیات برعایدی سرمایه در بخش‌های نظیر مسکن، سکه، دلار و ... ازجمله راه‌های است که می‌تواند از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند.

نماینده مردم همدان با بیان اینکه در معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد باید بازنگری شود، گفت: معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد غیر کارشناسی است. این مناطق برای ایجاد اشتغال، تولید ثروت و صادرات شکل گرفته‌اند ولی هیچکدام از اهداف مذکور محقق نشده است، درحالی که معافیت‌های مالیاتی زیادی دارند.

لطفی با بیان اینکه پزشکان هم موظف به پرداخت مالیات هستند، گفت: پزشکان و سایر گروه‌های شغلی هم باید مالیات خود را پرداخت کند. در قانون بودجه سال 98 نصب کارت‌خوان را در مطب‌های پزشکان برای شفافیت درآمدی آن‌ها الزامی کردیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نقش کارت‌های بازرگانی در فرارهای مالیاتی گفت: کارت‌های بازرگانی ابزاری برای فرار مالیاتی شده‌اند. زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی و رتبه‌بندی این کارت‌ها باید ایجاد شود. تراکنش‌های بانکی صاحبان کارت‌های بازرگانی باید رصد شود. وزارت صنعت‌، معدن و تجارت نسبت به ساماندهی کارت‌های بازرگانی اقدام کند.